Riders, o com amagar la precarietat laboral

La mort Pujan Koirala, un rider d’origen nepalès, ha tornat a posar en evidència la precària situació de l’anomenada economia col·laborativa. Amb més de 10 hores diàries de treball, els riders d’empreses com Glovo, Deliveroo, Stuart o Uber Eats treballen com a autònoms. No obstant això la justícia comença a discrepar-hi. Ja hi ha una sentència en la qual s’afirma que s’afirma que es troben en la categoria anomenada “falsos autònoms”.

Glovo defensa el seu model i assegura que amb el règim d’autònoms pot donar “flexibilitat” a estudiants que combinen treballs. L’edat mitjana dels riders de Glovo -1.500 a Barcelona, ​​7.000 a Espanya- és de 32 anys. La companyia considera que els repartidors són socis i els fa pagar per l’ús de l’aplicació dos euros cada 15 dies. Glovo, valorada en 300 milions, ha aconseguit 285 milions d’euros en rondes de finançament.

Glovo defensa que amb l’actual model d’autònoms dels riders guanyen més diners que si fossin assalariats. Segons dades facilitades per l’empresa, un repartidor que dedica al dia de mitjana 5 hores i 28 minuts ingressa 1.274,64 euros al mes, computant com a treballat des que s’accepta l’encàrrec fins que es fa el lliurament. Una estimació dels ingressos que no incorpora manteniment del vehicle, mòbil o quotes a la Seguretat Social. “D’aplicar el conveni col·lectiu, la mitjana que rebria seria de 892,15 euros”, argumenten des de l’empresa.

En ser treballadors per compte propi, tampoc tenen l’obligació de pedalar per la mateixa empresa, tot i que en la gran majoria d’aquestes el repartidor signa unes condicions que l’acrediten com Treballador Autònom Econòmicament Dependent (TRADE), és a dir, que tot i ser autònom reconeix que el 75% dels seus ingressos provenen del mateix pagador. En aquest sentit, els repartidors de, per exemple, Glovo no tenen l’obligació de repartir amb les motxilles distintives de la marca i podrien fer-ho amb qualsevol recipient que els permetés repartir el paquet en condicions òptimes. També podrien repartir una comanda de, per exemple, Deliveroo, amb la motxilla d’una de la competència.

És en aquesta flexibilitat d’horaris i mètodes de treball en la qual es recolzen les diferents companyies -de les grans, únicament Just Eat opera amb treballadors assalariats- per a considerar autònoms als seus col·laboradors. Glovo, la més gran a Espanya, afirma treballar amb al voltant de 5.000 a tot el país i Deliveroo, la segona, amb uns 1.000. No obstant això, hi ha actualment una batalla legal al voltant del model empresarial en què se sustenten aquestes empreses, ja que Inspecció de Treball ha fallat, fins ara, de manera unànime contra Glovo i Deliveroo. L’organisme ha considerat que a Barcelona, ​​Madrid, València i Saragossa la seva relació és més pròpia d’un assalariat.

Tot això no és intranscendent per a les arques de la Seguretat Social, ja que les cotitzacions que paga un repartidor sent autònom són sensiblement inferiors a les que pagaria un treballador sota el conveni col·lectiu d’hostaleria. La UGT va realitzar recentment un càlcul segons el qual ha xifrat que Hisenda deixa d’ingressar anualment 93 milions d’euros amb aquestes empreses operant sota aquest model.

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.