Les mesures d’Ada Colau contra els automòbils ja es tradueixen en un augment de la contaminació

Ha estat la crònica d’una crisi anticipada. Era de sentit comú, i ho hem anat reiterant, que les mesures de Colau contra el vehicle privat obtindrien l’efecte contrari al que es buscava perquè empitjorarien la qualitat de l’aire de Barcelona. El passat mes de novembre, els nivells de contaminació de NO2, diòxid de nitrogen, i de les partícules Tn10, les més grans, s’han situat per sobre dels màxims de referència de la UE i de l’OMS. Aquest fet s’ha produït malgrat que l’augment de trànsit encara continua per sota dels nivells habituals en un 15% menys, alhora que el transport públic no es recupera i presenta una ocupació del 55%.

La qüestió sembla una paradoxa, però no ho és. Hi ha menys cotxes circulant que abans de la crisi, però el nivell de contaminació provocat pels vehicles, especialment el diòxid de nitrogen, ha crescut. La resposta a l’aparent paradoxa és clara: les mesures dutes a terme per Ada Colau, restringint els carrils de l’Eixample i situant barreres de formigó, de plàstic i de new jersey de ciment només han congestionat la circulació de vehicles, han augmentat els temps de desplaçament i per tant el funcionament dels motors, i empitjorat en molts casos la qualitat de la seva combustió.

Cal fer observar que a més la zona de baixes emissions (ZBE), que havia estat suspesa fins a setembre, ha estat en ple funcionament els mesos següents, i per tant si tot el que ens explicava l’Ajuntament era cert, l’eliminació dels cotxes més vells hauria d’haver-se notat produint una reducció de l’impacte de les emissions de gasos sobre l’atmosfera de Barcelona. Però, no ha estat així, tal com també havíem apuntat.

En contrapartida, l’augment de carrils bicis en carrers de la xarxa bàsica, Pau Claris, Roger de Llúria i València, així com la reducció de carrils per teòricament facilitar un major accés dels vianants, ha contribuït decisivament a empitjorar l’aire de Barcelona. Amb un agreujant, tal com informava el RACC en un dels seus últims treballs, totes aquestes zones pintades per a l’ús dels vianants no són utilitzade,s excepte la del carrer Girona; en altres paraules, són un fracàs.

Aquest problema es pot multiplicar perquè al desembre s’han incorporat noves i extraordinàries restriccions que afecten dues vies decisives de Barcelona: el carrer Aragó, on s’ha retirat un nou carril a favor de la bicicleta, i simultàniament a les entrades i sortides Besòs i Llobregat de la Diagonal, que han reduït l’accés a la mínima expressió i que cada dia generen notables embotellaments. A aquesta circumstància se li afegeix la insòlita idea d’haver deixat un sol carril per circular els cotxes a la plataforma central de la Diagonal entre Francesc Macià i Passeig de Gràcia, el que representa un altre punt de contaminació contínua a causa de les aturades dels vehicles.

Al mateix temps, Colau no ha fet res per transformar en elèctrics el 40% dels autobusos urbans que continuen utilitzant combustible fòssil i contaminant l’atmosfera durant moltes hores al llarg de la jornada. Una cosa semblant es pot dir de la flota dels taxis en la quals més d’un 40% generen una forta càrrega contaminant. I encara cal afegir un tercer factor intocat, que és l’impacte del repartiment de mercaderies que amb la pandèmia ha crescut i que ja en condicions normals era un factor decisiu de la contaminació de la ciutat. Un darrer element és la manca d’arbrat i de superfície verda de la ciutat que és una bona eina defensiva, sobretot en la retenció de les partícules sòlides i la millora de la qualitat de l’aire. Durant el període Colau poca zona verda i arbrada s’ha fet, i a més els espais d’interior d’illa recuperats han estat feblement arboritzats.

Colau ha aconseguit el que sembla impossible: empitjorar la contaminació de la ciutat circulant-hi menys cotxes.

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

52 comentaris. Leave new

  • Caldria implantar un peatge a les entrades de BCN.
    Altres ciutats europees ja ho estan fent.

    Respon
    • No seràs la Colau no?
      🤔

      Respon
    • Si claro…lo que nos faltaba para acabar de destrozar la ciudad

      Respon
    • I quin sería l’objectiu??. Penalitzar els qui entrin comptant els qui venen o tornen a casa seva, o venen per feina, o …
      No seria millor que la flota municipal fos elèctrica(que no ho es)o el transport de proximitat, o els taxis, o els busos???

      Respon
    • xavier Gimenez
      10 abril, 2021 20:11

      No tens ni idea de res els. Cotxes no contamian y punt no ting que dir res mes y punt

      Respon
    • Chirrigundo
      1 maig, 2021 13:10

      Sí, por los coj****!!
      Amb un peatge d pagament no es filtrarien el acomodats conductors d vehicles grans, pesats o esportius, q són els menys eficients. Seria un altre cop d peu a la classe treballadora!
      En tot cas, un peatge q només permeti passar als q vivim/treballem a la ciutat…

      Respon
  • Josep Maria Galofre Ricart
    12 desembre, 2020 23:47

    Anyoro la Barcelona de Trias. La Barcelona Olímpica.
    La Colau ” nos la Colao “

    Respon
    • 😂😂😂😂 Trias q tè a veure amb la Barcelona Olímpica? Els JJOO son mèrit de Narcis Serra i Pasqual
      maragall, tots dos del PSC.
      I el partit de Trias, CiU va intentar posar tots els pals a les rodes, acabant amb el ridícul numeret de les estelades a la
      cerimònia inaugural.

      Respon
  • Gràcies per aquest article ja era hora que algú plasmes la realitat del que està passant a Barcelona.
    Molts diners desaprofitats, una ciutat que fa fastig com està quedant. Sense cap enquesta d’ opinió al ciutadà afectat…tot imposat…

    Respon
  • Uns altres assessors politoxicomans q no entenen d res.

    Respon
  • Se os ha olvidado mencionar el uso de las calefacciones. En Barcelona y sobretodo en el Eixample, en comunidades de vecinos con calefacción central, todavía hay con carbón, por ejemplo, además de las de gasoil.

    Respon
  • Albert Bergadà
    13 desembre, 2020 09:20

    La pretensió d’actuar a Bcn com si fos una ciutat amb molt espai, com les capitals australianes, xoca amb la realitat, entre el mar i el Tibidabo portem molts anys encabir-hi el difícil trànsit, la idea de limitar un entramat vial com el que va dissenyar Cerdà, una obra mestra, demostra la ineptitud disfressada d’ecologisme de l’actual consistori.
    Prego per un equip de govern on els responsables de mobilitat en sàpiguen…

    Respon
  • Alejandro Llorens
    13 desembre, 2020 09:38

    Tota la raó. Molt mala gestió de l’ Ajuntament de Barcelona. Unes mesures gens útils tot al contrari. Cada cop més contaminació i molt més temps per als desplaçaments.
    Sra Colau deixi en bones mans l’Ajuntament de Barcelona.

    Respon
  • Jordi Peña Alonso
    13 desembre, 2020 13:22

    En què es basa tot això que dieu?

    Respon
    • conversesacatalunya
      14 desembre, 2020 12:27

      Les dades de contaminació es fonamenten en les informacions de les estacions d’amidament atmosfèric de l’Ajuntament de Barcelona, i en concret ens referim a les del carrer Urgell cantonada Avinguda de Roma i la de Travessera de Gràcia cantonada Gran Via, a més d’altres. Aquesta informació ha estat a més feta pública per la majoria dels mitjans de comunicació entre els dies 9 i 11 de desembre. Vegis per exemple El País del 9 de desembre. Són dades públiques i estan a l’abast de qualsevol persona interessada.

      Alguns enllaços sobre la informació de contaminació a Barcelona:
      Barcelona supera niveles de contaminación l RTVE.es
      Barcelona alcanza un pico de contaminación pese al confinamiento (elperiodico.com)
      Barcelona no reduce su alta contaminación pese a las multas a los vehículos | Cataluña (elmundo.es)

      Respon
      • És a dir, no heu enllaçat a cap dada que ho demostri. Els “alguns enllaços”, lo únic on podem buscar informació són del maig d’aquest any.

        Respon
  • Carmen colomer pares
    13 desembre, 2020 19:00

    Completamente de acuerdo

    Respon
  • Carmen colomer pares
    13 desembre, 2020 19:04

    Completamente de acuerdo en todo ,no contaminacion, si terrazas,pero hecho con sentido de responsabilidad ,sentido comun.
    No sl trambaix impuesto.

    Respon
  • Quina és la font de les dades de contaminació?

    Respon
    • conversesacatalunya
      14 desembre, 2020 12:27

      Les dades de contaminació es fonamenten en les informacions de les estacions d’amidament atmosfèric de l’Ajuntament de Barcelona, i en concret ens referim a les del carrer Urgell cantonada Avinguda de Roma i la de Travessera de Gràcia cantonada Gran Via, a més d’altres. Aquesta informació ha estat a més feta pública per la majoria dels mitjans de comunicació entre els dies 9 i 11 de desembre. Vegi’s per exemple El País del 9 de desembre. Són dades públiques i estan a l’abast de qualsevol persona interessada.

      Alguns enllaços sobre la informació de contaminació a Barcelona:
      Barcelona supera niveles de contaminación l RTVE.es
      Barcelona alcanza un pico de contaminación pese al confinamiento (elperiodico.com)
      Barcelona no reduce su alta contaminación pese a las multas a los vehículos | Cataluña (elmundo.es)

      Respon
  • Hoy no se puede respirar si van en moto..m y en moto tampoco se circula de manera ágil por Barcelona con todo lo que han hecho…

    Respon
  • Era previsible! Colau ha deixat Barcelona que sembla el plató de “Humor amarillo”: una gymkhana de bitlles, blocs de formigó, asfalt amb pintura, bonys/geps al terra (que també són elements provocadors de contaminació en obligar a frenar per no destroçar la suspensió, i a accelerar quan es superen, en lloc de circular de forma fluida = més consum/contaminació).
    Aquesta irresponsable reducció de carrils només fa que provocar congestió i més contaminació! Es pensa Colau que treient 1/3 dels carrils, circularà 1/3 menys de cotxes? No, circularan els mateixos, (perquè molts no tenim alternativa en transport públic per al desplaçament que hem de fer) però trigant molt més i contaminant molt més!
    Per reduir la contaminació cal fer mesures per a que la circulació sigui el més fluida possible, doncs és quan el consum (=contaminació) dels vehicles és inferior… i Colau està fent tot el contrari, com també lo de la velocitat màxima a 30 km/h en lloc de 50 km/h! En fi… #etfelicitofilla
    Sisplau, que vingui algú després de Colau que arregli tots aquests despropòsits!

    Respon
    • La secuencia de los semáforos también afecta: seguro que habéis experimentado estar parado en ellos y ver el siguiente en verde, arrancar y llegando al siguiente se pone rojo. A lo mucho te pasas dos seguidos… Con lo que aumenta el consumo, por arrancar-frenar o porque le has de dar un buen aceleron para llegar antes de que cambie el próximo.
      Recuerdo antaño empezabas la calle Aragon en La Meridiana y llegabas a la calle Tarragona con todos los semáforos en verde si mantenias una velocidad constante y moderada.
      Los semáforos están programados para que los conductores aborrezcan coger el coche, pero hay veces que estás obligado a sufrir esto.
      ¡Un error, en mi opinión y que tiene sus consecuencias en los niveles de contaminación del aire de la ciudad, y en el bolsillo de los conductores también!

      Respon
  • Tant que alguns critiquen les fonts d’aquesta informació, no us heu preguntat mai d’on surten les fonts les quals diuen que 500 persones moren a l’any a Barcelona per culpa de la contaminació? De debò us ho creieu? L’Ajuntament no té proves mèdiques d’aquest fet. Tot és un entramat per fer desaparèixer el vehicle privat, tant si té 30 anys com si en té 3. Així de clar. Això si, l’alcaldessa en vehicle oficial i amb escolta. És vergonyós.

    Respon
  • Veritats a mitges. La contaminació que surt reflectida no només és pels cotxes sinó que són diversos factors. El títol és del tot subjectiu. Podeu estudiar el tema abans de publicar i donar una visió errònia del que ha passat al mes de novembre.

    Respon
    • Fins els collons
      16 desembre, 2020 16:06

      Tu si que ets erroni.
      El “gran canvi” per reduir la contaminació a BCN és l’actuació de l’ajuntament colau contra l’automòbil. Els altres factors s’han mantingut més o menys invariables.
      Per tant, no és pot dubtar que l’èxit del increment de la contaminació és degut a tenir l’ajuntament en mans d’uns ineptes i vividors. Amb una alcaldessa que només sap pagar amics, subvencionar pallassos del seu entorn i col·locar parelles en nòmina a l’ajuntament.
      Sí la corrupció de l’actual ajuntament fos d’un ajuntament de dretes tota la progressia bramaria com ases, com que la fa un ajuntament “progre”, callen.

      Respon
  • La Colau vol que els que venen en cotxe de fora de Barcelona, agafin el transport públic quan arribin a la ciutat. Molt bé.
    A pensat on poden deixar els cotxes a les entrades? On son els pàrquings conectats amb el Metro per poder aparcar? Que han de fer amb els vehicles? Primer potser que miri com ho ha fet París, per exemple..!

    Respon
    • Fernando Pardos
      18 desembre, 2020 17:43

      Al precio del transporte público para una familia visitante ocasional de 4 o 5 personas, jamás dejará de usar el automóvil privado que le sale mucho más barato aún pagando parking todo el día..

      Respon
    • Chirrigundo
      1 maig, 2021 13:20

      ¡Ahí le has dado!
      En comptes de prohibir l’accés, caldria persuadir amb mesures convincents (aparcaments, llançaderes…) q resulta més còmode desplaçar-se pel centre en transport públic col.lectiu.
      L’agilitat, economia i ecologia d’unes bones solucions ens atreuria a molts treballadors q ens hi desplacem a la feina.

      Respon
  • Y nadie dice , que al quitar plazas de parking Zona Verde, los coches dan mas vueltas para estacionar.

    Respon
    • yo ni aparco, si mi pareja o yo tenemos una gestión, uno deja al otro y se queda o dando vueltas o parado donde se pueda. Va a pagar su p….. madre

      Respon
  • Dades contaminació Barcelona temps real
    https://aqicn.org/map/barcelona/es/

    Respon
  • Menos carriles+ más contaminación!!

    Respon
  • Francesc Lladó Blanch
    18 desembre, 2020 14:45

    Que governi la sra Colau es gràcies al sr Valls.

    Respon
  • Fernando Pardos
    18 desembre, 2020 17:45

    Al precio del transporte público para una familia visitante ocasional de 4 o 5 personas, jamás dejará de usar el automóvil privado que le sale mucho más barato aún pagando parking todo el día..

    Respon
  • Están tirando millones de Euros en plena pandemia ,en pintura, carriles bici absurdos (en arterias de la ciudad) , bloques de hormigón….etc. PORQUE NO HAN AYUDADO AL CIUDADANO CON ESE DINERO!!!! (mucha gente lo está pasando fatal) Nos quejamos entre nosotros, y mientras tanto estos personajes están aprovechando la pandemia para que no salgamos a manifestarnos.

    Respon
  • Marta de Prats Bataller
    25 gener, 2021 10:49

    Estoy de acuerdo. A menos carriles de coches mas atascos y mas contaminacion. Todo al rebes!!!!

    Respon
  • Mario Ripoll Frigola
    26 gener, 2021 07:39

    Tot el parc mobil que es mou per la ciutat, per exemple:
    Autobussos, taxis, ambulancias, vehicles médiqs, camions de recollida d’escombraries,camions de repartiment en general com menjá, aliments, begudes, materials construcció, etc., etc.
    Vehicles de representans i un gran etc. Tots harían de mirar de renovarse i que fossin electrics
    Només amb aquestas midas, crec que aconsaguiriem millorar la contaminació

    Respon
    • José Manuel
      30 abril, 2021 20:44

      Pueden dar ayudas para convertir coches en eléctricos con motores universales. Pero prefieren que darte ayudas para que te compres un coche eléctrico nuevo.

      Respon
  • xavier Gimenez
    10 abril, 2021 20:13

    Estan destrozant la ciutat i lo que contamina de veritat son las obras de la vostra alcaldesa la que la veu votat ignorants no teniu ni idea

    Respon
  • Javier Camara
    16 abril, 2021 22:00

    I quant sortiu de Barcelona tambe tindrieu que pagar peatge ?

    Respon
    • Simón Aylagas Sáez
      2 maig, 2021 01:11

      y impuesto de co2, impuesto de vehículos de transmisión, de transmisión de patrimonio al cambiar de nombre, tasas para cualquier gestión en trafico, multas y fiscalización, Iva en el carburante y en recambios y seguro que me dejo. y encima dicen que no tienen para mantener la infraestructura los sinverguenzas

      Respon
  • Desde el comienzo de la aplicación de las tácticas de las genios estaba claro hasta para el más inculto que la contaminación iba a aumentar. Esto se tiene que denunciar por tan mala gestión con dinero nuestro.

    Respon
  • Felip Huerta
    1 maig, 2021 16:58

    No pot haver un lloc per mesurar la contaminació a la cantonada travessera de Gràcia – Gran Via

    Respon
  • yo ni aparco, si mi pareja o yo tenemos una gestión, uno deja al otro y se queda o dando vueltas o parado donde se pueda. Va a pagar su p….. madre

    Respon
  • FRANK DUBÉ
    3 maig, 2021 15:22

    En el meu llibre “OSTITU QUIN PAIS” 2004, ho vaig denunciar. Vaig crear una Associació per la Defensa del Conductor Privat (no n’hi ha cap; ..amb més de dos milions de conductors) i ningú em va fer cas. Ho sento. Us aguanteu. Jo….. cap a Terrassa!! Roc Blac.
    Una delicia. Un Ajuntament més humà. ….de moment

    Respon

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.