S’ha acabat el negoci del turisme?

L’èxit del turisme a Espanya en els últims anys, convertint-se en el segon país del món amb més visitants,  podria trobar-se en perill. Segons BBVA Research s’espera de cara al pròxim bienni una tendència d’esgotament gradual. Sense posicionar-se en una visió pessimista, l’observatori econòmic recomana l’actual situació com una oportunitat per a invertir, transformar-se i guanyar competitivitat.

Espanya no només ocupa la segona posició quant a nombre de visites, per darrere de França, sinó que també ocupa el segon lloc com a ingressos. En concret els ingressos va fregar en 2017 els 90.000 milions d’euros, la qual cosa suposa un creixement del 15% amb respecte els 77.655 milions amb els quals es va tancar 2016. Malgrat això encara quedarà lluny dels Estats Units, la primera en la classificació, amb més de 200.000 milions a l’any.

L’arribada de turistes internacionals a Espanya ha crescut un 55% des de 2010 fins a aconseguir els 82 milions de visitants en 2017, posicionant al turisme exterior com un dels principals motors de l’economia espanyola durant la recuperació, segons BBVA Research.

turisme

Malgrat la desacceleració, Espanya ha tancat 2018 amb un nou rècord de 82,6 milions de turistes internacionals, xifra que suposa un increment del 0,9% respecte a l’any anterior.

La velocitat d’aquest canvi la marcarà la recuperació dels competidors d’on han vingut gran part dels turistes que ha guanyat Espanya des de 2009. Entre ells estan Turquia o Egipte, llastrats pels atemptats terroristes, i Grècia, danyada per la crisi econòmica.

Turisme

Durant els últims mesos es podrien estar esgotant, per això des del servei d’estudis de BBVA s’anima al sector a tractar de reduir costos per a rivalitzar amb els principals mercats competidors o enfocar-se en turistes de major valor afegit. “Seria recomanable que el sector s’embarqués en un canvi de model productiu, cap als segments de major valor afegit i menor incidència estacional, amb una menor dependència de la competitivitat via preus”, assegura.

En aquest escenari, altres sectors de l’economia espanyola “hauran d’assumir el repte de rellevar al turisme com un dels motors del creixement i de la creació d’ocupació”. Entre els reptes més importants assenyala la necessitat d’augmentar la diversificació i la importància de reduir l’estacionalitat. Així insta a Espanya a guanyar quota en nous mercats el que augmentaria la demanda esperada i disminuiria els riscos futurs. El major creixement potencial se situaria en mercats menys pròxims (per exemple, Rússia i la Xina) que ofereixen un turisme de major qualitat.

A més, l’informe conclou que s’han de prendre mesures per a millorar la competitivitat. Espanya continua rebent una gran part dels seus visitants de forma concentrada en determinades temporades de l’any. Per això, es necessitaria ampliar la temporada turística i potenciar les destinacions menys tradicionals, apunta BBVA Research.

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.