El coronavirus millora la qualitat de l’aire

La crisi en la qual es veu embolicat el món amb l’expansió del coronavirus està rebaixant en gran manera la contaminació de l’aire. Així s’està detectant en les últimes setmanes les estacions meteorològiques i satèl·lits. L’any passat, la Unió Europea va denunciar a Espanya “per no protegir als seus ciutadans contra la mala qualitat de l’aire” motivada per “l’incompliment reiterat dels límits legals de diòxid de nitrogen (NO2) en les zones urbanes de Madrid, Barcelona i Vallès-Baix Llobregat”, que superen els límits que estableix la normativa europea. Ara, en aquest nou escenari, les dades són molt positius a causa de la paralització de l’activitat.

En la Comunitat de Madrid, per exemple, en els últims dies a qualitat de l’aire ha estat molt positiva. El mes de febrer, en un context general de bones temperatures i anticicló com l’actual, la capital va tenir disset dies amb índex de qualitat de l’aire regular, deu dies dolent, un dia molt dolent (coincidint amb la calitja) i només un dia bo, segons dades del servei de Qualitat de l’Aire de l’Ajuntament.

aire
Font: Waqi.info

A la ciutat de Barcelona, també s’està registrant menys trànsit de superfície que en els dies d’estiu, festius i vagues generals. La situació és tal que diumenge passat la ciutat comtal va registrar el vintè dia amb menys contaminació de les últimes dues dècades en les estacions de mesurament de Gràcia i l’Eixample (va caure a la meitat de l’habitual aquesta època de l’any). Barcelona i els 35 municipis del seu entorn, ha decidit ajornar l’entrada en vigor de les sancions als cotxes i motos contaminants que circulin per la Zona de Baixes Emissions (ZBE). El règim sancionador havia d’entrar en vigor el pròxim 1 d’abril, però l’organisme metropolità ha decidit ajornar-lo, fins a nova data, per a “evitar que ningú vegi afectada la seva mobilitat en cas d’emergència”, ha argumentat el vicepresident de Mobilitat, Antoni Poveda.

La situació és tal que diumenge passat la ciutat comtal va registrar el vintè dia amb menys contaminació de les últimes dues dècades en les estacions de mesurament de Gràcia i l'Eixample Click To Tweet

En el transport ferroviari, mentrestant, el passatge ha caigut un 70% en la mitjana de les línies de Renfe. La sorpresa s’ha produït en el metre, on abans fins i tot de l’hora punta matutina hi havia vagons plens de passatgers, la qual cosa ha incendiat les xarxes socials i no esperaven ni en Transports Metropolitans de Barcelona, l’empresa municipal de transport.

A la Xina, el consum de carbó en les centrals elèctriques va disminuir un 36% i les cancel·lacions de vols van disminuir els volums de l’aviació global de passatgers en un 10%. La NASA va publicar una imatge en la qual comparava imatges des de l’espai de l’1 al 20 de gener i del 10 al 25 de febrer, i la reducció de la contaminació és evident. “Aquesta és la primera vegada que veig una caiguda tan dramàtica en una àrea tan àmplia a conseqüència d’un esdeveniment específic”, va dir Fei Liu, investigadora de qualitat de l’aire en el Goddard Space Flight Center de la NASA. Liu assenyala que la crisi econòmica també va provocar una caiguda en els índexs de diòxid de nitrogen (NO2) en diversos països, però la disminució va ser gradual, no com ara.

Més sobre el coronavirus a ESPECIAL CORONAVIRUS

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.