Davant l’anunci del ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos de fer de pagament totes les autopistes i autovies d’Espanya, l’Associació Tècnica de Carreteres (ATC) ha reclamat que també es faci extensiva aquesta mesura a les carreteres secundàries. Aquesta polèmica decisió està inclosa en el “Pla de recuperació, transformació i resiliència”.
Cal destacar que aquesta associació està composta per membres del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA), d’operadors d’autopistes de peatge (Abertis), Caps de l’Àrea de Concessions de Comunitats Autònomes i consultors independents. Segons els tècnics de l’Administració, la imposició de peatges en vies convencionals és necessària per evitar la “fugida” de conductors des de les vies ràpides, permetent així minimitzar la desviació de trànsit fins a aquest tipus de carreteres, reduint el risc de crear un “efecte rebot” que acabés per augmentar els incidents de circulació en aquestes vies.
Per als tècnics del Ministeri de Transports, l’aplicació dels peatges en les carreteres del nostre país és un assumpte de caràcter “urgent”, que hauria de posar-se en marxa com més aviat millor, havent de ser a més un sistema “interoperable”, és a dir, compatible entre les diferents Comunitats Autònomes independentment de qui sigui el titular de la via per la qual estiguem circulant.
Amb les recents revisions i no renovacions en les concessions per a algunes autopistes de peatge, Espanya ha alliberat del pagament a 1.304 quilòmetres de carreteres al nostre país durant els últims tres anys. Així, el pes d’aquestes autopistes i autovies s’ha reduït del 18 a l’11,5 per cent. La comparació amb altres països de la Unió Europea és cridanera. 23 països tenen totes les seves vies de gran volum gravades amb un peatge, Itàlia el 86 per cent i França el 78 per cent d’elles.
No obstant això, en 2018 ja es va remenar que el peatge afectés especialment els vehicles més contaminants, amb preus que oscil·larien entre els 0,03 euros i de 0,15 euros per quilòmetre, i més recentment José Luis Ábalos, ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, va apuntar directament al sector transporti.
“Als quals no els queda una altra, com els que treballaran, no tens per què gravar-los, però sí a uns altres als quals la circulació per aquestes vies els fa ser més competitius en la seva activitat, ja que es beneficien del nivell d’infraestructures”, va afirmar Ábalos.
Segons els tècnics de l'Administració, la imposició de peatges en vies convencionals és necessària per a evitar la fugida de conductors des de les vies ràpides Share on X