El gegant aeronàutic IAG ha anunciat la compra de la companyia espanyola Air Europa. Aquest moviment estratègic de la propietària de British Airways, Vueling, Aer Lingus i Level la posiciona en primer lloc del mercat espanyol. Aquesta adquisició, valorada en 1.000 milions d’euros, es tancarà en el segon semestre de l’any que ve amb el beneplàcit de la Comissió de la Competència de Brussel·les.
Segons els analistes de Bernstein Research, la nova IAG, quan es faci amb Air Europa, dominarà un 66% del trànsit a l’aeroport de Madrid. Tindrà el 100% de moltes connexions nacionals (inclòs el Pont Aeri de Madrid a Barcelona) i també serà clar líder en moltes rutes internacionals des de la capital espanyola a ciutats com Santo Domingo, l’Havana, Sao Paulo, Brussel·les o Berlín. El Sepla, el Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries, ha donat una valoració positiva sobre l’expansió del grup per la seva consolidació i poder garantir que no es perdi quota a Llatinoamèrica.
El cel a Europa, per tant, quedarà dominada per quatre grups: Ryanair, Lufthansa, Air France i IAG. Els executius de les companyies aèries europees veuen un futur en el qual, en lloc de competir amb rutes des d’un mateix aeroport, rivalitzaran amb vols des dels seus respectius hubs (IAG a Madrid i Londres, Air France a París i Lufthansa a Frankfurt) cap als mateixos destins. Queda per veure si les autoritats antimonopoli compren aquesta visió de sector. Mentrestant, Lufthansa està analitzant licitar per Alitalia.
Els actius de les aerolínies de la trencada Thomas Cook poden atreure diverses ofertes. EasyJet va comprar ahir les seves slots al Regne Unit. Air France-KLM i el seu soci Delta podrien anar per la portuguesa.