És la robòtica la clau de la productivitat?

El famós economista Orley Ashenfelter, creador de diferents estudis sobre salaris entre diferents països mitjançant l’índex Big Mac, posa en dubte l’èxit de la robòtica en l’augment de la productivitat. Segons l’economista, de ser real l’impacte de la robòtica, estaríem ara experimentant un creixement exponencial de la productivitat. Aquest fenomen, segons l’autor, no succeeix en la realitat “si fos important, idealment hauria d’aflorar en les estadístiques de productivitat, perquè aquests robots estarien fent alguna cosa. No crec que sigui veritat que hi hagi més producció gràcies als robots. Es trenquen tota l’estona “- afirma Ashenfelter.

Orley Ashenfelter carrega contra les expectatives del Big Data: “L’automatització ha existit des del segle XIX. El que ha emocionat a la gent és el big data, que s’utilitza per vendre’t coses. Si penses en Facebook i Google, el seu producte és la publicitat, tot el que han fet és destrossar diaris i ofegar altres formes de publicitat. A no ser que pensis que tot el producte nacional brut serà publicitat, no han creat res en producció. ”

Realment la robòtica està sent una revolució?

Si bé és cert que en certs sectors la robotització ha suposat un gran pas cap endavant en la productivitat, el component humà s’està tornant a reconèixer com una peça fonamental en la producció. No només es parla de la revisió manual per treballadors humans del contingut que es publica a les xarxes per a la moderació, més enllà dels bots que automàticament fan gestions anàlogues. En el món de l’automòbil, en el qual Toyota va ser la primera a posar en marxa el sistema Just in Time (JIT), s’ha implantat un gran nivell d’automatització dels processos de producció. No obstant això, des de l’any 2014, el gegant nipó ha tornat a fer servir humans a la cadena de muntatge.

La raó no és més que la millora de l’eficiència de la producció. Similar als problemes de qualitat del Fordisme, la fabricació en cadena automatitzada té el problema de repetir en milers d’unitats un error, causant grans pèrdues econòmiques. Japó és el segon país del món (només per darrere de Corea del Sud) amb més robots treballadors, uns 309.400. No obstant això, la precisió dels autòmats no està lliurant a les companyies japoneses d’errors en la producció. El 2008, Toyota va haver de revisar més de 10.000 cotxes als Estats Units per un problema en l’acceleració. El cas li va valer a més una severa multa per part de l’administració d’aquest país.

El president de Toyota, Mitsuru Kawail, ho explicava amb aquestes paraules a Bloomberg: “Quan jo era un novell, hi havia treballadors amb tanta experiència que se’ls cridava Kami-Sama (déus). No hi havia res que no poguessin fer. No podem dependre de màquines que només fan la mateixa tasca repetitiva cop i un altre. Per convertir-nos en mestres de les màquines hem d’adquirir l’experiència suficient com per poder ensenyar a aquestes màquines. ”

Els experts demanen esperar

En un article del Financial Times Erik Brynjolfsson, un economista famós per la seva obra sobre “la nova era de les màquines”, i Txad Syverson, un dels majors experts en productivitat econòmica, demanen esperar que avanci la robòtica per apreciar la millora de la productivitat. Els economistes afirmen que “el dèficit de productivitat és massa gran per ser una il·lusió estadística”.

És veritat que la productivitat no és una ciència precisa: una mala dècada pot anar seguida d’una altra dolenta, o d’una bona, i l’increment actual de la productivitat ens diu poc sobre el futur comportament. Però també és cert que sol produir-se un retard entre un avanç tècnic i l’augment de la productivitat. Si els beneficis de les noves idees són reals però triguen a materialitzar-se, pot ser el fet que expliqui la propi alentiment de la productivitat.

L’article posa com a exemple el cotxe autònom: de moment suposa una despesa en recerca, tot costos sense benefici. Més tard, començarà a desplaçar als cotxes tradicionals i a molts negocis relacionats, des de garatges a tallers. Finalment, potser dècades després que el cotxe autònom sigui viable, poden evidenciar els beneficis.

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.