2022 Ć©s un any horrible per a l’alcaldessa de Barcelona. I això que encara no s’ha acabat el primer trimestre. El primer gran cop el va registrar quan va haver de declarar com a imputada davant la justĆcia, oferint aixĆ la imatge penosa del primer alcalde de la ciutat que es troba en aquesta circumstĆ ncia.
A aquest fet se li afegeix que, segons el codi ĆØtic del seu propi partit, Colau ja hauria d’haver dimitit per aquella circumstĆ ncia, perquĆØ aixĆ ho establien les normes internes. Si hom Ć©s acusat, amb independĆØncia que desprĆ©s es confirmi o no l’acusació, ha de plegar. No ho ha fet, Ć©s evident, i aquesta actitud danya la seva credibilitat. Ćs clar que tampoc cal estranyar-se, perquĆØ les mateixes normes tambĆ© preveuen un mĆ xim de dos mandats electes i Colau afirma, sense cap mena de vergonya, que estĆ considerant si es torna a presentar o no. Un cop mĆ©s els compromisos amb les normes de la seva mateixa organització són ignorats.
Ara s’acaba de produir un altre cop absolutament demolidor. El Tribunal Superior de JustĆcia de Catalunya (TSJC) ha anulā¢lat la Zona de Baixes Emissions (ZBE), el que era una de les bases principals del seu mandat. Però el pitjor de tot són les raons de l’anulĀ·lació.
Una de les principals Ć©s que la mesura era socialment discriminatòria, perquĆØ castigava les persones de rendes mĆ©s baixes. Aquest argument va ser reiteradament exposat. La terrible contradicció que el govern municipal, que es considera el no va mĆ©s del progressisme, adoptava una mesura que feia recaure tot el pes de lluitar contra la contaminació sobre les espatlles de les persones que no tenien recursos per disposar d’un cotxe amb menys anys a les espatlles. Ara la sentĆØncia avala la discriminació que significa aquesta polĆtica de Colau.
TambĆ© constata la reduĆÆda eficĆ cia de la mesura perquĆØ la sentĆØncia subratlla que hi hauria una disminució de nomĆ©s un 3% el primer any d’aplicació i d’un 7% a partir del 2021, i considera que hi ha una desproporció entre el dany econòmic i social que s’infringeix i els beneficis que genera. En realitat el resultat Ć©s encara pitjor, perquĆØ com assenyalen les dades, a finals del 2021 a la ciutat de la ZBE ja es registraven els mateixos nivells de contaminació d’abans de l’aplicació de la mesura. Exigint a una part de la població un sacrifici inĆŗtil.
Però el que encara Ć©s pitjor, si Ć©s que això Ć©s possible, Ć©s la resposta que ha donat l’Ajuntament. El regidor de transició ecològica, Eloi Badia, diu que la sentĆØncia respon “a un altre perĆode històric”. Segur que sĆ, a un perĆode en el qual els governs municipals no es dedicaven a castigar inĆŗtilment la població amb menys recursos.
La consellera d’acció climĆ tica, Teresa JordĆ , per la seva bandat declara que el TSJC vol “negar el dret a l’aire net“. Demagògia de vol gallinaci perquĆØ Ć©s evident que el Tribunal no qüestiona aquesta finalitat, sinó la manera com l’Ajuntament vol assolir-la.
I si no n’hi haguĆ©s prou amb tot plegat, Colau mantĆ© que continuarĆ aplicant les sancions perquĆØ la sentĆØncia encara no Ć©s ferma, donat que falta el recurs municipal. Com a mĆnim un govern prudent congelaria les penalitzacions fins que no es resolguĆ©s definitivament la qüestió, perquĆØ del contrari el que fa Ć©s inflar la bola de neu, ja que que previsiblement quan la sentĆØncia sigui ferma, s’obrirĆ la veda de les reclamacions, no Ćŗnicament per l’import de les sancions aplicades, sinó pels danys i perjudicis que la mesura pot ocasionar a molta gent. S’obrirĆ aleshores la possibilitat de reivindicacions colā¢lectives demanant indemnitzacions al govern municipal i Ć©s possible que aquest fet coincideixi amb ple perĆode preelectoral.
PODEU CONSULTAR AQUĆ LA SENTĆNCIA
