Zones baixes d’emissions, una moratòria necessària

Amb la finalitat de combatre la contaminació el govern municipal de Barcelona està a punt de cometre una injustícia social com mai no s’ha produït des de la recuperació de la democràcia.

Es tracta de la implantació de la zona de baixes emissions (ZBE) des de l’1 de gener. Constituirà un exemple de llibre de com la transició energètica i ambiental pot afavorir la desigualtat i la segregació social. Perquè el gran risc, que a Barcelona serà realitat, és que els costos de reduir el deteriorament ambiental castiguen les costelles dels de sempre: les persones amb menys ingressos.

I és que la ZBE és una mesura simple: s’impedeix circular als cotxes vells. Sense més. Sense alternatives que pal∙liïn l’impacte, com ajudes per a la substitució del vehicle, o una millora del transport públic. Ningú té un cotxe vell per gust; qui el posseeix és que no en pot comprar un de nou. Molts d’aquests vehicles són necessaris per a la vida quotidiana dels seus propietaris. Tot això serà estroncat sense remei, i totes aquestes persones seran durament castigades pel propi Ajuntament.

Per què? És que no hi ha mesures millors? És clar que n’hi ha. Si volen radicalitat i solucions justes i ràpides, podien aplicar la limitació del vehicle en funció de la matrícula en dies alterns, excepte per als elèctrics i híbrids. És una redistribució més justa, de més gran impacte en la qualitat de l’atmosfera, i que degudament promoguda estimularia l’ús del vehicle compartit. Però no cal arribar a tant.

Resultats iguals als teòrics de la ZBE es poden assolir ordenant millor la distribució de mercaderies i incentivant la substitució dels seus vehicles per híbrids o elèctrics, i també els taxis i tots els altres de servei públic. Només l’electrificació de totes les línies d’autobusos representaria un guany més gran. Es pot millorar la situació mitjançant la capacitat d’absorció de les partícules fines i el CO2 de la vegetació. Arbrar tota la vessant municipal de Collserola, les places dures, fer corredors verds. Vegetalitzar la ciutat, seria un altre impacte favorable de beneficis múltiples.

Res de tot això s’ha fet. Simplement s’ha dipositat la llosa sobre els més febles. Senyora Colau, encara és a temps d’evitar la injustícia: estableixi una moratòria per a la ZBE.

Article publicat a La Vanguardia

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

1 comentari. Leave new

  • Lalo Tomàs
    1 gener, 2020 23:31

    Estic totalment d’acord amb el que s’exposa a l’article.
    Crec que és podria crear una plataforma d’afectats contra la injustícia que suposa haver de canviar de vehicle sense cap ajut.
    Coneixo una persona amb alt poder adquisitiu, que fa mesos va comprar una moto elèctrica en previsió de la Zona de Baixes Emissions. Jo no puc canviar la meva “Vespa” per un vehicle “net”. Tota una injustícia social.

    Respon

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.