Amb l’augment de les restriccions de la mobilitat dels vehicles més contaminants i les sancions als fabricants, aquests han apostat per als pròxims anys en els cotxes híbrids endollables, coneguts com a PHEV. Amb l’objectiu d’aconseguir l’etiqueta ECO i reduir el total de les sancions per la mitjana de CO₂ dels automòbils fabricats, van aconseguint xifres de vendes cada vegada més respectables. El mes d’octubre de 2020 les matriculacions de vehicles híbrids endollables nous a Espanya van aconseguir les 2.521 unitats, un resultat que, comparat amb l’obtingut en el mateix període de l’exercici anterior, suposa un important creixement del 217%.
No obstant això, l’aparent vessant ecològica d’aquests híbrids endollables s’està veient qüestionada. Aquests cotxes tenen un petit motor elèctric que els permet fer uns pocs quilòmetres amb el motor tèrmic apagat, suficients per a aconseguir bones homologacions de consum. D’altra banda, els fabricants encara són poc inclinats per apostar en la mobilitat totalment elèctrica, ja que volen mantenir en venda els motors tèrmics per a poder amortitzar-los.
Segons les proves realitzades per Transport & Environment mostren el contaminant que són els cotxes híbrids endollables. T&E ha dut a terme un profund estudi i anàlisi del que realment contaminen els cotxes híbrids endollables vehicles que mes rere mes estan guanyant importants quotes de mercat com a pas intermedi entre els cotxes de combustió i elèctrics purs. El responsable de T&E a Espanya, Carlos Bravo, ha assegurat que els PHEV “han estat dissenyats per a les proves de laboratori i per a obtenir exempcions fiscals, no per a una conducció real“. Els resultats són tals que Bravo creï que les autoritats “haurien de deixar de subvencionar aquests automòbils amb milers de milions d’euros provinent de la butxaca dels contribuents”.
Per a les diferents proves es van triar com a models els híbrids endollables el BMW X5, Volvo XC60 i Mitsubishi Outlander. Les dades són clares: els PHEV emeten entre un 28% i un 29% més del que anuncia el fabricant, un valor que faria que no complís la normal de cotxe zero emissions. Però si la bateria no es troba al 100% de la seva capacitat, el consum i emissions d’aquests vehicles es dispara fins i tot en valors d’entre tres i vuit vegades el marcat pel fabricant, tal com indica el portal arrancadorbaterias.es.
En aquest sentit, segons la Comissió Europea pel Grup Assessor sobre Normes d’Emissió de Vehicles (AGVES), la futura normativa Euro 7 suposarà la prohibició de la venda de vehicles de combustió en 2025, incloent-hi molts dels híbrids endollables. Segons l’AGVES, l’Euro 7 no farà possible la venda de vehicles de combustió, ja que els seus motors no seran competitius si els límits d’emissions són excessivament baixos.
Però si la bateria no es troba al 100% de la seva capacitat, el consum i emissions d'aquests vehicles es dispara fins i tot en valors d'entre tres i vuit vegades el marcat pel fabricant. Share on X