El fracàs escolar és un dels problemes més preocupants de l’educació catalana i espanyola. Fins no fa gaire quan a un noi no li anaven bé els estudis penjava les llibretes i anava a treballar al món de la construcció, i d’aquesta manera l’índex de fracàs anava en augment. En els últims anys però, les estadístiques del país han millorat lleugerament, tot i que les dades que presenten estan molt per sota de la mitjana de la Unió Europea. Espanya té un fracàs escolar del 23%, molt allunyat dels objectius de l’Estratègia 2020 de la UE, que demana que la taxa del fracàs educatiu no superi el 15%, és a dir, que el 85% dels estudiants han d’aprovar l’ESO.
Catalunya té unes dades lleugerament inferiors a les espanyoles pel que fa a aquest ítem, i per tant més bones, amb un fracàs del 21,5%. Segons les estadístiques publicades pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya en un informe anomenat “Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar. Pla per la reducció del fracàs escolar a Catalunya 2012-2018”, l’any 2012 hi va haver 80,8% d’estudiants graduats en ESO sobre el total de matriculats. Això significa que el 19,2% no van arribar a treure’s el títol. Si en aquest percentatge se li sumen els abandonaments escolars en l’últim curs de l’educació secundària obligatòria, la xifra augmenta al 21,5%.
L’abandonament escolar prematur baixa a Catalunya, però continua tenint unes xifres massa altes
Segons l’informe publicat pel Ministeri d’Educació sobre l’estadística en l’abandonament educatiu referent el 2014, l’abandonament prematur escolar a Catalunya en joves de 18 a 24 anys és del 22,2%, lleugerament superior a la mitjana espanyola, del 21,9%. Aquests són els estudiants que han arribat, com a màxim, a la primera etapa de l’educació secundària. Malgrat que Catalunya continua sent una de les regions amb més abandonament escolar ha millorat les dades referents a l’any anterior, on eren el 23,6% dels estudiants els que abandonaven l’ESO abans d’hora.
Aquesta lleugera millora es deu a la crisi econòmica, ja que les poques sortides professionals han fet replantejar a molts joves la possibilitat de continuar amb els estudis per aconseguir una feina més bona. El 2009 la taxa d’abandonament escolar a Catalunya era del 31,2%, i des d’aleshores no ha parat de baixar. L’increment de les ofertes de places de Formació Professional també a ajudat ha ampliar el ventall de possibilitats dels estudiants i que aquests vulguin continuar amb la seva formació.
En només vuit anys els estudiants d’FP de grau mitjà i superior han augmentat un 79,77%, i aquest curs 793.000 alumnes s’han apuntat a cursos de Formació Professional, un creixement del 30% respecte al 2012, on només s’hi van matricular 611.000 estudiants. Aquesta millora en l’abandonament escolar va relativament lligada a la de fracàs escolar, i amb la disminució d’aquests abandonaments Catalunya i Espanya es poden apropar amb més facilitat als objectius de l’Estratègia 2020 de la Unió Europea, que encara queden molt lluny.