Mentre que es continua un procés de demonització del transport privat, especialment el dels automòbils, el sector naval segueix emetent milers de tones d’òxid de sofre. Segons un estudi de Transport & Environment els creuers que naveguen a la Mediterrània contaminen més que els 260 milions d’automòbils de tot Europa. L’estudi especifica que només els 47 vaixells de l’operador de creuers Carnival Corporation & PLC emeten gairebé 10 vegades més òxid de sofre que el tot el parc mòbil d’Europa.
Una de les principals causes és l’ús massiu de búnquer fuel. Aquest combustible, sensiblement més barat que el fuel convencional, és un residu fruit de la destil·lació del petroli. Tot i que cada vegada més països estan aplicant lleis perquè facin servir el fuel a prop de la costa, les tones de gasos i partícules que s’emeten en usar el búnquer fuel arriben igualment a les zones poblades a causa del vent. Aquest combustible dels vaixells de passatgers pot estar compost per fins a 1,5% de sofre i fins a 3,5% en el cas dels vaixells de transport de mercaderia.
En termes absoluts, la costa espanyola és la més exposada a la pol·lució dels vaixells, amb aproximadament 14.496 tones de SOx emès pels 172 creuers en les seves aigües en l’any 2017. Això significa 50 vegades més que el total d’emissions de SOx generats pels 23 milions de vehicles amb passatgers en el mateix any.
En la línia de l’estudi, Barcelona, Palma de Mallorca i Venècia són les ciutats europees amb una major contaminació registrada pel que fa a òxids de sofre. “Les ciutats estan prohibint, amb raó, els contaminants dels vehicles dièsel, però alhora estan donant entrada gratuïta a les companyies de creuers que expulsen gasos tòxics, que causen un dany incommensurable tant als que estan a bord com als que habiten les costes properes. És inacceptable”, assenyala Faig Abbasov, coordinador de política marítima de T&E.