És clar que les condicions de seguretat de Barcelona han empitjorat greument en el transcurs d’aquests últims anys. És un capítol i important, una taca negra de la vida de la ciutat, però no és l’única. Dues més estan alterant profundament el nostre futur i les dues són conseqüència dels apriorismes ideològics que regeixen l’Ajuntament de Barcelona. Una fa referència a la circulació i l’altra a un àmbit tan decisiu com és l’urbanisme.
Ada Colau té una fixació contra els cotxes, de tal manera que comet el greu error de confondre la lluita per a una millor qualitat de l’atmosfera urbana amb carregar contra els vehicles automòbils. A alguns els hi pots semblar el mateix, però no ho és. Incentivar una circulació fluida ben coordinada amb un bon transport públic, estimular la substitució de vehicles més contaminants per altres de baix o nul impacte ambiental és el que necessitem per funcionar bé. Les persones a Barcelona en la seva immensa majoria, fan servir el vehicle per exigències de feina i no perquè es dediquin a passejar amunt i avall cada dia. El deure de l’Ajuntament és facilitar que això es pugui produir però de manera que el resultat sigui el més positiu possible pel conjunt, i això no s’aconsegueix tallant carrers i posant dificultats a la circulació de vehicles, perquè mentre no es produeixi una millora radical del transport públic, la conseqüència de tot plegat és un augment del temps de circulació, i per tant de funcionament del motor i amb ell de l’impacte ambiental.
Ara Colau, amb l’oposició del veïns i comerciants, vol fer una transformació radical de la Via Laietana que passarà de tenir tres carrils descendents i un d’ascendent per a automòbils, i un altre per a busos i taxis, a tenir un carril ascendent i descendent per a busos i taxis, un altre descendent comú a bicis i cotxes, i un ascendent per a bicis. La decisió és espectacularment equivocada perquè no respon a la intensitat real de trànsit.
Quantes bicicletes pujaran cada dia per la Via Laietana? Els vehicles que circulen ara de manera atapeïda pels tres carrils, que desapareixeran?, algú creu que es quedaran a casa? El resultat de la mesura que és ben il·lustrativa de les manies de la nostra alcaldessa, és que entre el Paral·lel i el Passeig Lluís Companys no hi haurà cap via d’accés de la part baixa a la part alta de la ciutat, i només una per descendir combinada amb la circulació de bicicletes. Els quilòmetres de més que generarà aquest trànsit obligadament forçat a abandonar la Via Laietana, complicarà la circulació a altres zones i no millorarà l’impacte ambiental, però és que a més el perjudici per a l’activitat comercial serà extraordinari, perquè cal recordar que dins d’aquest gran espai central a més d’activitats comercials i terciàries, s’hi situa un dels nuclis més importants d’atracció turística.
I del transit a l’urbanisme. Totes les grans decisions que ha pres Ada Colau fins ara en aquest camp han estat equivocades. Són polítiques populistes que només aconsegueixen paralitzar la ciutat. L’embolic del Pla Especial d’Allotjaments Turístics (PEUAT) i la reserva d’un 30% d’habitatge protegit al sòl consolidat, sense un reglament clar que permeti desenvolupar-lo, és un exemple de la improvisació amb la qual actua Colau, que acaba afectant projectes i desenvolupament urbans, tant els bons com els dolents. L’obligació del 30% d’habitatge social s’ha traduït en el 0% d’habitatge que es fa a la ciutat. El PEUAT per la seva part ha aconseguit paralitzar el sector hoteler. I ara se li afegeix la suspensió de llicències urbanístiques del 22@ durant 4 mesos i a una cinquena part del districte.
No hi ha darrere de tots aquests plantejaments una concepció global, ni a mitjà ni a llarg termini de com es vol que sigui la ciutat. I si a aquesta mancança, que ve dels anys inicials del govern de Colau, se li afegeixen els tics ideològics, el que s’està fent és crear les condicions perquè Barcelona tingui un mal futur.
Urbanisme i circulació estan alterant profundament el nostre futur, i són conseqüència dels apriorismes ideològics que regeixen l’Ajuntament de Barcelona Share on X