Davant l’avanç de la robotització en el mercat laboral, la Justícia ha començat a marcar jurisprudència en defensa dels treballadors. Així ha succeït en el Jutjat del Social número 10 de Les Palmes de Gran Canària, on s’ha declarat improcedent la rescissió de contracte d’una treballadora d’una empresa que va ser acomiadada. La treballadora, que desenvolupava tasques administratives, portava 13 anys treballant en un hotel fins que va ser substituïda per un bot de gestió.
De professió comptable, la dona estava especialitzada en la gestió de cobraments de l’empresa. La direcció va adquirir la llicència d’un RPA, de l’empresa Jidoka, per reemplaçar-la en la seva totalitat de funcions. La raó és que un RPA, acrònim d’Automatització Robòtica de Processos, es programa perquè imiti els moviments de l’usuari humà per a tasques repetitives a l’ordinador. Per a l’empresa, pel que fa a finances es refereix, li és totalment beneficiós, ja que el sistema realitza els moviments amb gran rapidesa i a un cost sensiblement reduït.
L’empleada, igual que altres companys del departament, va rebre una carta d’acomiadament per raó de causes tècniques. El jutge no accepta que el cas s’ajusti a les “causes tècniques, organitzatives i productives” al·legades per l’empresa per justificar l’acomiadament objectiu, i subratlla que la reforma laboral aprovada el 2012 “no eximeix a l’ocupador del deure d’acreditar que realment i efectivament travessa per dificultats de certa entitat per a la superació és mesura adequada i raonable l’extinció de contractes de treball”. En aquest cas, l’empresa va al·legar per justificar l’acomiadament objectiu amb informes sobre el descoratjador panorama del sector a les illes, que res provaven sobre la seva mala salut econòmica “en el moment d’ordenar l’acomiadament”.
Quan la perfecció és el problema
La raó no és més que la millora de l’eficiència de la producció. Similar als problemes de qualitat del Fordisme, la fabricació en cadena automatitzada té el problema de repetir en milers d’unitats un mateix error, causant grans pèrdues econòmiques. Japó és el segon país del món (només per darrere de Corea del Sud) amb més robots treballadors, uns 309.400. No obstant això, la precisió dels autòmats no està lliurant a les companyies japoneses d’errors en la producció. El 2008, Toyota va haver de revisar més de 10.000 cotxes als Estats Units per un problema en l’acceleració. El cas li va valer a més una severa multa per part de l’administració d’aquest país.
El president de Toyota, Mitsuru Kawail, ho explicava amb aquestes paraules a Bloomberg: “Quan jo era nou, hi havia treballadors amb tanta experiència que se’ls cridava Kami-Sama (déus). No hi havia res que no poguessin fer. No podem dependre de màquines que només fan la mateixa tasca repetitiva cop i un altre. Per convertir-nos en mestres de les màquines hem d’adquirir l’experiència suficient per a poder ensenyar a aquestes màquines. “