El rodi, metall estrany que es fa servir a la indústria de l’automòbil, ha pujat el seu preu en un mes un 32%. Aquest creixement es va deure al fet que s’empra en la producció de catalitzadors per a automòbils, ja que gaudeix d’una gran demanda en la indústria. El rodi pertany a la família del platí i és molt difícil d’aconseguir.
Les estrictes normes que regulen les emissions empenyen als fabricants automobilístics a utilitzar aquest metall. Igual que el platí o pal·ladi, el rodi s’empra en els catalitzadors dels cotxes, amb l’objectiu que els automòbils emetin menys CO₂ a l’atmosfera, gràcies a la normativa de la Unió Europea l’octubre del 2018.
No existeixen mines com a tal de rodi, la seva extracció s’aconsegueix a conseqüència d’altres activitats mineres. El mercat de rodi és considerat com a limitat i la majoria dels negocis s’efectuen entre els subministradors i usuaris industrials. Per exemple, a Sud-àfrica, on es produeix el 80% del rodi, es considera un subproducte del pal·ladi. No obstant això, a Rússia, segon productor del món, li ho obté com a subproducte del níquel.
El metall més car del món és poc freqüent en l’escorça terrestre. De fet, una tona d’escorça terrestre conté tan sols 0,001 grams de rodi, un material caracteritzat pel seu alt punt de fusió i propietats anticorrosives destacables.
El perill de l’escassetat del rodi coincideix amb una altra preocupació: la falta de disponibilitat de coure, níquel, liti i cobalt. Aquests minerals, claus per a la bateria dels cotxes elèctrics i de dispositius electrònics, també estan sofrint una pujada de preus a causa del canvi de cicle de l’automòbil. La tona de liti, per exemple, ha passat de 4.440 dòlars en 2008 a 16.500 dòlars en 2018.