La Unió Europea (UE) podria detenir la fusió que està realitzant els consorcis automobilístics FCA i PSA per motius possible monopoli. Si Fiat i PSA no aconsegueixen dissipar els dubtes de la Comissió Europea en els pròxims dos dies i posteriorment es neguen a oferir concessions per al dimecres, data límit per a fer-ho, l’acord portaria una investigació que duraria al voltant de quatre mesos.
Fins que l’òrgan de la Unió Europea que controla la competència no dona el seu vistiplau, la fusió de PSA i FCA no tindrà efecte ni serà real la creació quart grup automobilístic del món. És l’únic tràmit que queda perquè ses porti a terme, i es confia en això, especialment després que l’operació hagi estat reconeguda pel mateix organisme de l’Índia. L’acord posa sota un mateix sostre les marques del grup FCA, que agrupa marques com Fiat, Jeep, Dodge, Ram, Maserati, mentre que el consorci gal conjumina les automobilístiques Peugeot, Citroën, Opel i DS.
El CEO de Fiat Chrysler, Mike Manley, va assegurar que les companyies estan pel camí d’unir-se per a finals d’any o principis de 2021 i que els termes de l’acord no canviaran perquè estan “escrits en pedra”. Això significa que les condicions de fusió haurien de ser iguals per a totes dues companyies, amb la mateixa distribució de dividends i mateix valor de mercat.
No obstant això, el recent préstec que ha demanat FCA al Govern italià per a assegurar la seva liquiditat després del coronavirus no està posant les coses fàcils. L’empresa matriu de Jeep, Chrysler, Ram, Dodge, Fiat i Alfa Romeo ha sumat 6.300 milions d’euros al seu creixent deute després de traslladar la seva seu legal als Països Baixos, un paradís fiscal.
Un fons que ja té disponible d’un dels bancs més grans d’Itàlia, Intensa Sanpaolo. En paraules del CEO del banc, Carlos Messina, aquest capital és essencial per a protegir un sector que representa el 6% de la producció nacional d’Itàlia perquè, segons els termes del préstec, FCA usarà els diners per a pagar als empleats i proveïdors, així com a finançar inversions al país.
Els dos fabricants ja produeixen la majoria dels seus vehicles utilitaris a través d’una empresa conjunta anomenada Sevel, en Atessa (Itàlia). Aquest lloc és la planta d’assemblatge de serveis públics més gran d’Europa i va produir 1.200 vehicles diaris abans de les interrupcions causades per la crisi del coronavirus. Separar les empreses superposades, generalment una demanda reguladora per a garantir una major competència, podria resultar complicat per als fabricants d’automòbils.