El servei d’estudis del BBVA ha fet una estimació de l’impacte econòmic que van tenir els aldarulls després de la sentència del 14 d’octubre sobre l’activitat econòmica catalana, utilitzant com a font bàsica de la informació, una dada directa com és l’evolució del pagament en targeta a les terminals del BBVA a Catalunya.
Aquesta metodologia no és nova. Altres grans bancs, és el cas de CaixaBank Research també l’han fet servir en altres ocasions.
A partir del comportament observat en el període que s’estudia i la seva comparació amb els anys anteriors, s’obtenen elements per identificar l’impacte. La limitació és que en aquest cas només afecta a les targes de crèdit d’un dels grans i caldria veure quines són les dades de CaixaBank, però en tot cas té significació.
L’estimació situa que entre el 14 i el 30 d’octubre, inclosa la vaga general del dia 18, va tenir un impacte sobre l’economia que es pot situar entre els 250 i els 500 milions d’euros. El comportament de la despesa a 30 d’octubre ja s’havia igualat a la de 2017, però encara estava per sota del 2018 pel que fa referència als residents de Catalunya, mentre que en relació als estrangers encara es manté per sota, sobretot a partir del 18 d’octubre.
Els costos personals i col·lectius dels aldarulls: universitats, transports, costos penals |
L’impacte econòmic d’uns pocs dies alerta sobre què podria succeir en una situació de conflicte i incertesa de llarga durada, en la qual amb molta probabilitat es produirien efectes multiplicadors que ara no s’han donat, però que sí que hem viscut en el passat, com canvis de seus socials d’empresaris, deslocalitzacions, i fugida de comptes corrents.
El fet que per a Catalunya l’automòbil sigui fonamental per a la seva indústria i que aquesta activitat treballi amb processos de producció “just in time”, junt amb la importància de les plataformes logístiques amb seu a Catalunya, alerta sobre un impacte gran sobre el teixit productiu del país.