El Govern d’Espanya ha anunciat que, per fi, es posarà en marxa la primera fàbrica de bateries per als vehicles elèctrics. La fàbrica es durà a terme gràcies a la creació d’un consorci públic-privat format pel Govern, Seat, Volkswagen i Iberdrola. El projecte suposa el suport definitiu a l’encàrrec a Seat d’un cotxe elèctric petit per part del grup alemany, que es produirà a Martorell i que s’anunciarà aquest divendres.
L’Executiu assumeix així l’advertiment llançat per Seat, que va mostrar la seva disposició a invertir 5.000 milions d’euros en la marca en part per a electrificar el seu catàleg de vehicles i la producció de Martorell, però sempre que hi hagués algun tipus d’acompanyament governamental, en referència a la necessitat de facilitar l’aterratge del nou ecosistema de l’automoció. I en aquest cas, tenir una fàbrica de bateries a Espanya era un pas essencial.
El que és un dubte de moment és on se situarà la fàbrica de bateries que construirà el consorci i la inversió que serà necessària per dur-la a terme. També ha de confirmar-se qui serà el soci especialista en la fabricació de les cel·les, encara que la companyia LG Chem figura al capdavant. El Ministeri d’Indústria porta anys, com altres governs autonòmics —entre ells la Generalitat de Catalunya— buscant potencials inversors per assumir la gestió d’aquestes instal·lacions.
La notícia també es produeix en un moment en què les administracions malden per buscar un relleu per a la marxa, a la fi de 2021, de Nissan de les instal·lacions de la Zona Franca a Barcelona, per al que remenen projectes de bateries elèctriques, assemblatge de vehicles elèctrics i un hub d’electromovilitat integrat per diverses empreses.
LG Chem, filial d’LG, i la francesa Schneider Electric han mostrat interès pels terrenys del fabricador japonès a la Ciutat Comtal per produir bateries, però no hi ha res tancat. La sueca Inzile és l’única que ha dit públicament que vol instal·lar-se a Barcelona per produir camionetes elèctriques petites. El 31 de març és la data límit perquè les empreses que estiguin interessades en el procés presentin els seus projectes.
Ara com ara, el Grup PSA és l’únic fabricant que assemblea models elèctrics en les seves tres factories espanyoles (Vigo, Saragossa i Madrid). En l’aragonesa fabrica l’Opel Corsa-e, mentre que en la gallega munta bateries i produeix el Peugeot e-2008. El consorci francès ha invertit 144 milions d’euros en el seu centre madrileny per adaptar-ho a la producció del nou Citroën C4, que també tindrà una variant de zero emissions.
Aquest important projecte que reforça el pol industrial i automovilistic de Catalunya, es produeix pero amb la Generalitat absolutament fora de joc. El Conseller d’empreses ha explicat que ningú li ha notificat res i que no pensa assitir a l’acte d’avui, que certifica aquesta iniciativa amb la presència del Rei i Pedro Sánchez.
El vicepresident Pere Aragonés ha manifestat que sí que estava al cas del projecte i que, de fet, estava en la llista d’iniciatives de la Generalitat, pero la realitat és que Seat i Iberdrola han deixat al marge el govern català i s’han entès directament amb la Moncloa. Senzillament, el projecte els ha passat per sobre, constatant l’escassa significació política i econòmica que en aquest moment té la Generalitat. Catalunya disposarà d’una planta de fabricació de bateries i un model específic de cotxe elèctric, però el Govern de Catalunya no hi haurà tingut res a veure. El fet que ni el Vicepresident ni el Conseller d’empreses assisteixin a l’acte sembla més un acte de protesta que una altra cosa.