Espanya: les autopistes en mans de fons d’inversió internacionals

En els últims dos anys la compra de les infraestructures de transport a Espanya per part de fons d’inversió està creixent exponencialment. El desemborsament, que està superant els 2.000 milions d’euros, l’estan realitzant fons d’inversió i de pensions de tot el món, juntament amb societats com Hermes Infrastructure, Atlantia o Meridiam.

Els dos moviments més importants va ser la venda total de les concessions d’OHL al fons australià IFM per més de 2.700 milions. Una altra inversió encara major ha protagonitzat aquesta tendència: en 2018 la italiana Atlantia, d’ACS i de la seva filial alemanya Hochtief, amb un desemborsament superior als 18.000 milions d’euros, van comprar Abertis.

Actualment gairebé el 65% del conjunt de les vies de pagament espanyoles estan en mans estrangeres (el 95% de les privades). De fet, al marge de les autopistes rescatades per l’Estat (radials i altres) i d’algunes autonòmiques, a penes hi ha dues infraestructures controlades directament per capital espanyol (Ausur AP-7 Alicante-Cartagena i Guadalcesa AP-46 Málaga-Alto de les Pedrizas).

En les últimes setmanes s’ha segellat, a més, la compravenda d’una participació en Cedinsa, que explota quatre autopistes a Catalunya: Eix del Llobregat (C16 Sant Fruitós de Bages-Berga), Eix del Ter (C17 Centelles- Ripoll), Eix de Cèrcol (Maçanet-Platja de Cèrcol) i Eix Transversal (C25 Cervera- Caldes de Malavella. La constructora catalana Copcisa ha traspassat el seu 22%, de manera que FCC ha pres el 17%. La companyia propietat del magnat mexicà Carlos Slim suma el 51% del capital i consolidarà així la societat en els seus comptes.

Abans del tancament de l’any, el fons Hermes Infrastructure ha dut a terme la compra del 74% de les participacions de la fililal Iriduym del Grup ACS. El porfolio inclou dues concessions a Catalunya (Eix Diagonal i Reus-Alcover), i una a Castella-la Manxa (Autovia de la Manxa), Castella i Lleó (Autovia de les Pinedes), Navarra (Autovia del Pirineu) i una altra a Galícia (Santiago-Brion). Les sis concessions, amb una inversió total de més de 1.100 milions, estan en operació i tenen un període mitjà permanent de 19,4 anys.

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.