El comerç electrònic, estès massivament en l’actualitat, ha augmentat en el tercer trimestre del 2018 un 29,9% interanual fins a arribar als 10.116.000 d’euros a Espanya. Aquestes dades, publicades per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), mostren com el sector s’ha beneficiat de les campanyes de rebaixes en línia. Dels descomptes cal destacar el Black Friday, que es va consolidant en el cicle de les compres nadalenques.
Aquest fet suposa un repte per al món del retail tradicional que es troba davant d’un nou canal que fins fa poc no existia. L’auge del comerç electrònic s’ha accentuat amb l’adveniment de l’internet mòbil, que permet accedir a la xarxa des d’un telèfon o una tauleta. D’altra banda, comprar per internet està deixant de ser aquesta cosa críptica i misteriosa abans només accessible als entesos. La por a donar les dades de la targeta sembla que va en descens i simultàniament les formes de pagament alternatives com Paypal han reduït la incertesa que genera la compra en línia.
Hi ha grans avantatges per a les empreses que operen a internet: hi ha una important reducció de costos comparat amb el que suposa mantenir botigues físiques i el comportament del consumidor és fàcilment analitzable, de manera que es pot fomentar el cross-selling i crear campanyes de fidelització específiques per a cada perfil de consumidor.
Els webs de comerç electrònic a Espanya s’han emportat el 52,7% dels ingressos en el tercer trimestre de 2018, mentre que el 47,3% restant correspon a compres amb origen a Espanya fetes a webs de comerç electrònic a l’exterior. Així mateix, les àrees d’activitat relacionades amb el sector turístic (que agrupa les agències de viatges, transport aeri, transport terrestre, lloguer d’automòbils i els hotels) acaparen el 75,6% de les compres que des de l’estranger es fan en webs de comerç electrònic espanyoles.
Finalment, els ingressos de comerç electrònic dins d’Espanya (compres fetes a Espanya a webs espanyoles) han augmentat un 14,6% interanual fins als 3.405.000 d’euros. El sector turístic suposa el 31,2% de la facturació dins d’Espanya, seguit dels espectacles artístics, esportius i recreatius (5,9%) i l’administració pública, impostos i seguretat social (5,8%).
Correos torna estar de moda
Després d’anys amb dificultats econòmiques i donant per fet que el servei de paqueteria estava destinat al fracàs, el comerç electrònic ha ressuscitat al sector. Un bon exemple d’això és Correos, amb un increment del 61% respecte al total de paquets gestionats en 2017.
Per la seva banda, Correos Express, la filial de paqueteria urgent del Grup, ha gestionat al voltant de 59 milions d’enviaments, un 16,3% més que en l’anterior exercici. Aquestes xifres representen un rècord en l’activitat de paqueteria del Grup Correos, particularment durant l’últim trimestre de l’any, que ha exigit el major reforç logístic dels últims anys.
Concretament, durant el mes de novembre Correos va repartir 10,5 milions de paquets i, al desembre, aquesta xifra va pujar fins als 13,2 milions, el que representa un acumulat proper als 24 milions d’enviaments i un creixement percentual superior al 22% respecte al mateix període del 2017. Per la seva banda, Correos Express va distribuir un total de 10,5 milions de paquets al novembre i desembre.
A més de les xifres més altes en termes absoluts registrades en els dos últims mesos de 2018, una altra dada que indica el creixement del segment de la paqueteria és que Correos ha gestionat una mitjana mensual que ronda els 9 milions de paquets, novament, una altra xifra rècord . Al seu torn, Correus Express ha gestionat, aproximadament, 5 milions de paquets al mes.
Quant a l’origen i destí dels enviaments manejats per Correos, el 78,3% són enviaments nacionals; el 20,12%, enviaments d’importació -procedents majoritàriament de la Xina, Japó, Europa i els Estats Units- i l’1,54% enviaments d’exportació, dirigits a Europa i al mercat asiàtic.