Els primers dies de l’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) se salden amb un mal resultat. El propi Ajuntament ja reconeix que pràcticament no s’ha produït cap canvi en relació amb el mateix període de l’any anterior. Fet confirmat per l’afluència en els transports públics que s’ha mantingut en els mateixos nivells. El càlcul era que es produirien 170.000 trajectes addicionals. De moment no es veuen.
Al marge de les informacions municipals, aquesta situació ja era verificable a través de la World Air Quality Index que permet comparar la qualitat de l’aire al matí, a la tarda i a la nit de 6 ciutats espanyoles: Barcelona, Bilbao, Madrid, Màlaga, Sevilla i València. El període que va de l’1 de gener fins a la data d’ahir, Barcelona ha estat la ciutat que ha presentat comparativament pitjors resultats junt amb Madrid. La seva qualificació ha estat sempre en el nivell d’acceptable, de les tres possibles (a més, dolenta i bona). L’evolució de les altres cinc ciutats ha estat diferent en el sentit que, excepte Madrid, totes les altres han tingut un o diversos episodis de qualitat bona. Per exemple, les dades del dimecres 8 assenyalaven que Bilbao havia tingut bona qualitat els tres períodes de dia, que a Màlaga i a València havia estat bona a la tarda i acceptable els altres dos períodes, mentre que a Sevilla, Madrid i Barcelona el grau mitjà era comú a les tres.
És evident que aquest primer balanç no prejutja el resultat final perquè la inexistència de sancions fa que fins a l’abril no es pugui ja establir una conclusió més clara. D’altra banda, cal fer observar que la ZBE incorpora defectes importants, per exemple hi haurà conductors de motos velles que passaran a utilitzar l’automòbil que reservaven pels caps de setmana i la família, perquè aquest sí podrà circular. També si augmenta el transit d’autobusos interurbans, en produir-se un augment de la demanda, es multiplicarà l’impacte ambiental, donat que són vehicles molt contaminants. I encara un tercer factor: tot el Cinturó de Ronda és de lliure accés a tota mena de vehicles. L’única limitació és que no poden sortir per accedir a Barcelona, però els trasllats des del Maresme i el Vallès, el Baix Llobregat i a la inversa, per a desplaçaments de feina, continuaran exactament igual, perquè no estan subjectes a cap limitació i aquesta important i continuada emissió de gasos continuarà.