Les xifres sobre el creixement de l’atur durant els mesos de març i abril d’enguany a l’àmbit provincial aporten una informació que és molt preocupant per a Catalunya, perquè podrien assenyalar que el comportament de l’atur, almenys a Barcelona, Girona i Tarragona, serà més dur que en el conjunt d’Espanya.
La comparació entre el comportament d’enguany dels dos mesos indicats i el mateix període de l’any anterior, en el que tots els balanços van ser extraordinàriament positius, assenyalen que la variació entre aquell guany del 2019 i la pèrdua del març-abril actual és notablement més gran a Calalunya. En concret, a les cinc primeres províncies en les que aquella variació és més gran, tres, les ja indicades, són catalanes, mentre que les altres dues corresponen a les Illes Balears i Canàries, caracteritzades pel monoconreu turístic. Però aquesta, òbviament, no és l’explicació per a territoris que són fortament industrialitzats com són Barcelona i Tarragona.
L’augment de l’atur enguany ha estat de 16,2 punts a Girona, i 12 a Tarragona i Lleida. Només Balears i Les Palmes superen el percentatge a aquestes dues últimes províncies.
Però això no és tot, quan s’observa el creixement de l’atur per sectors, durant aquest període, es constata que ni el comerç ni l’hostaleria, que són els més afectats, ocupen un lloc destacat en l’augment de l’atur. Aquest fet és conseqüència dels ERTO que frenen la desocupació, però aquesta és una contenció temporal perquè, quan la seva efectivitat cesi, un de cada tres afectats no recuperarà el seu lloc de treball segons la previsió de l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIReF).
Naturalment, aquest és un balanç molt provisional, que afecta a l’abril que és el mes en que cada any s’inicia la recuperació de l’ocupació. Ara caldrà veure l’efecte del progressiu desconfinament, la recuperació més gran o més petita del turisme, la reentrada un cop passat el període estival, i el rebrot o no de la pandèmia. I com un aspecte que afecta a tot, les expectatives econòmiques, que estaran molt condicionades per la confiança en les polítiques públiques, i el grau d’incertesa sobre el futur de la Covid-19.
En el cas de Catalunya, pot influir d’una manera molt important, el que pot succeir de manera específica amb el sector de l’automòbil, i com pot quedar de danyat el motor que és el capital de Catalunya. Mentrestant, Ada Colau dona feina suprimint carrils pels cotxes i pintant ratlles a la calçada.
Les xifres sobre el creixement de l’atur durant els mesos de març i abril d’enguany a l’àmbit provincial aporten una informació que és molt preocupant per a Catalunya Share on X