Els gegants tecnològics Apple i Tesla han batut rècords l’any 2021.
Tesla ha obtingut beneficis històrics en el darrer trimestre de l’any passat, que s’elevaren fins als 2.300 milions de dòlars. Pel que fa a Apple, fa uns dies arribà als 3 bilions de dòlars en capitalització a la borsa. Apple és la primera empresa de la història que arriba a aquesta xifra astronòmica.
Tanmateix, tant Elon Musk com Tim Cook, els màxims dirigents de Tesla i Apple respectivament, han advertit durament contra els problemes que experimenten a causa de la crisi de subministrament.
La manca de microxips, produïts en la seva immensa majoria a l’Àsia, afecta particularment als actors del sector tecnològic.
En el cas de Tesla, Musk ha informat que les seves fàbriques de cotxes elèctrics han funcionat totes a mig gas, fins al punt d’esdevenir el “principal factor limitador” segons ha afirmat.
A pesar de tot, 2021 fou un any excepcional per a l’empresa de Musk: Tesla entregà gairebé un milió de cotxes (936.222 per a ser exactes), el que representa un increment del 87% respecte al 2020.
Musk preveu que durant el 2022 les entregues creixin un 50% més, cosa que les situaria pràcticament al milió i mig d’unitats venudes.
De cara als mesos vinents, Musk confia continuar augmentant els beneficis exclusivament gràcies a l’increment de la producció.
De fet, durant una recent trobada amb inversors, el fundador i director general de Tesla declarà, per a la gran desil·lusió de milers de fans de la marca de vehicles elèctrics, que no preveia enguany llançar nous models al mercat: l’únic objectiu de Musk per al 2022 és lliurar més cotxes que mai.
Tesla és una de les grans empreses que millor han gestionat la crisi de les cadenes de subministrament. Tesla ha obtingut un marge brut pràcticament d’un 15% superior als grans fabricants tradicionals d’automòbils.
Pel que fa a Apple, la situació és similar. Com Tesla, també preveu continuar incrementant els beneficis el 2022. De fet, els darrers mesos del 2021 podrien haver estat els millors de la història no ja per la marca de la poma sinó per a qualsevol empresa, amb un marge net elevant-se fins als 31.100 milions de dòlars.
Però Apple i Tesla podrien estar obtenint encara millors resultats si no fos per la crisi de subministrament, que presenta dos greus entrebancs.
El primer és que els terminis de lliurament del sector logístic no han millorat durant els darrers mesos. De fet, la major part de les empreses encara no han tingut temps per a reforçar les seves cadenes de subministrament, un procés que demana temps: entre tres i cinc anys segons els experts.
El segon factor afecta sobretot les empreses tecnològiques, ja que, dins de la crisi global de subministrament, els productors de semiconductors es veuen particularment afectats.
La demanda de semiconductors s’incrementà un 17% el 2021 respecte als dos anys anteriors, i a més el mercat es veié el 2020 particularment afectat pel tancament de la Xina a causa de la Covid, així com per problemes a Taiwan, país d’on provenen el 60% dels semiconductors utilitzats a escala mundial.
A més, durant el 2021 els incidents de tota mena al llarg de les cadenes de subministrament s’incrementaren més d’un 50% respecte a l’any anterior, segons afirma l’empresa especialitzada en la seva vigilància, Resilinc.
Entre aquests incidents, destacaren fets com el tancament de mines, les accions legals o els accidents als centres de producció. Uns problemes que segons apunta aquesta empresa, porten incrementant-se des de fa més temps.
En definitiva, l’actual crisi de subministrament demostra que el món és cada cop més volàtil i inestable, tot i que de moment el desordre no és prou greu per impedir el creixement dels gegants tecnològics com Apple i Tesla.