La incertesa sobre el dièsel, provocat pels confusos missatges per part de les autoritats, juntament amb les pessimistes previsions sobre l’economia i del sector de l’automòbil, ha beneficiat en gran mesura al rènting. D’aquesta manera ho demostra l’augment del 3,3% en els dos primers mesos del 2019, amb 46.288 operacions signades, segons les dades de l’Associació Espanyola de Leasing i Renting.
Del total de vehicles matriculats en aquesta modalitat, 5.062 corresponen a derivats de turisme, furgonetes i ‘pick-ups’, fet que suposa una caiguda del 3,38%, mentre els comercials lleugers han repuntat un 16,76% fins a les 2.794 unitats. No obstant això, el creixement més gran ha estat l’aconseguit pels vehicles industrials, que ascendeix al 63,43%, amb 505 unitats en total.
El pes del rènting en el total de les matriculacions se situa per tant en el 20,1%, amb una inversió de 882 milions per part de les companyies del sector, un 5,63% més que el 2018, quan es va situar en 835 milions d’euros.
A més, s’han matriculat en rènting 883 unitats elèctriques, ja siguin vehicles elèctrics purs, d’autonomia estesa, híbrids endollables de gasolina o híbrids endollables dièsel. Això suposa l’1,89% de les matriculacions sota aquesta fórmula.
D’altra banda, cal destacar que entre els 10 models més matriculats a Espanya sota la fórmula del rènting, es troben tres vehicles comercials. El Renault Kangoo ocupa la primera posició, amb un creixement del 61,27%, mentre el Berlingo s’ha situat en el setè lloc després d’un descens del 16,03% en les matriculacions i la Ford Transit ha crescut un 41,45%, aconseguint el desè lloc.
Un futur incert per al cotxe
El secretari general de l’Associació Espanyola de Leasing i Renting, Manuel García, reconeix que l’enlairament d’aquest sector entre els particulars té a veure amb la incertesa sobre el model de cotxe del futur, ja que el risc que el vehicle quedi obsolet per la força de la tecnologia ho assumeixen les companyies arrendadores i no els usuaris. El canvi en els hàbits de consum està també en l’origen d’aquest creixement del rènting.
La directora general de Volkswagen Espanya, Laura Ros, va advertir al saló de l’automòbil de Ginebra que les vendes d’automòbils només es recuperaran quan el Govern llanci missatges clars sobre el futur d’alguns tipus de motors, com el dièsel. Davant la “incertesa” que han provocat els missatges del Govern sobre el futur del dièsel i els plans d’algunes comunitats, com les Balears, de prohibir la seva venda i circulació, els clients estan optant per fórmules com el rènting per adquirir vehicles nous, va explicar Ros.
De fet, les últimes dades reflecteixen que els models de benzina representen el 60,2% dels cotxes venuts al febrer, davant del 46% de tancament de 2017, mentre que els dièsel han caigut des del 48% de 2017 al 30% a tancament de febrer. No obstant això, les caigudes de matriculacions de cotxes impulsats per dièsel són també una constant en el conjunt de la Unió Europea, on van disminuir un 18,3% el 2018, segons dades de l’associació europea de fabricants ACEA.