Els 27 països de la Unió Europea han importat enguany i fins a mitjan desembre 16,5 milions de tones de gas natural liquat (GNL). Es tracta d’un rècord històric, segons informa el Financial Times, a pesar de les successives onades de sancions que des de Brussel·les, cerquen castigar l’economia de Rússia arran de la seva invasió d’Ucraïna.
Per a més inri, les importacions de GNL porten precisament des de l’any 2022, en què s’inicià la guerra d’Ucraïna, en rècords, i s’incrementen any rere any a mesura que els gasoductes que permetien les importacions de forma més econòmica van minvant el seu ús i progressivament tancant (o bé pateixen actes de sabotatge, com el cas dels Nord Stream 1 i 2).
De fet, el 2021 les importacions de gas natural rus via gasoducte suposaven més del 40% de totes les importacions europees d’aquest combustible fòssil, segons dades oficials de la UE. A finals de l’any passat aquest percentatge ja havia caigut al 8,7%, i s’espera que aquesta darrera xifra baixi a la meitat amb l’expiració del contracte pel qual Ucraïna continua deixant transitar gas rus pel seu territori el pròxim 1 de gener del 2025.
Això no obstant, Rússia continua proveint prop del 18% de tot el gas natural que Europa consumeix, i l’efecte de substitució dels gasoductes pels vaixells refrigerats de GNL és sorprenent si es té en compte que, arran de l’agressió russa a la seva veïna Ucraïna la UE es va autoimposar l’objectiu de reduir a zero les importacions de combustibles fòssils el 2027.
Ja en l’actualitat les importacions de petroli i carbó provinents de Rússia estan prohibides, tot i que en el cas del petroli el sector ha trobat una forma d’esquivar les sancions mitjançant diverses argúcies com els transvasaments de cru en alta mar.
Però el cas del gas natural està resultant particularment difícil, ja que el producte rus és molt més competitiu que les seves alternatives provinents dels Estats Units o d’Orient Mitjà.
Entre els principals compradors del GNL rus figuren França, que doblà les seves compres respecte al 2023, i Bèlgica, pel fet que el seu port de Zeebrugge permet transvasar la càrrega de vaixells trenca-glaç a d’altres estàndards, facilitant la reexportació.
El nou comissari d’energia de la UE, Dan Jørgensen, ha promès presentar un pla d’acció per complir l’objectiu de zero importacions de combustibles fòssils russos el 2027.
La presidenta de la Comissió, Ursula von der Leyen, suggerí incrementar les compres de gas natural nord-americà com una forma d’aplacar la ira del president electe Donald Trump, qui ha amenaçat Europa d’imposar aranzels si no es compromet a comprar gas a gran escala.