PlanificaciĆ³ i concertaciĆ³
- La magnitud i complexitat de les crisis acumulades lāestat de permacrisi en la que vivim, demana una metodologia especĆfica per abordar la seva resoluciĆ³, basada en la concertaciĆ³ publicoprivada, la planificaciĆ³ indicativa (dāobligat compliment per a lāadministraciĆ³ i de carĆ cter orientatiu per al sector privat) i el pressupost base zero per procedir a una reordenaciĆ³ justa i racional dels recursos disponibles, elaborant un nou pressupost sense considerar en principi les xifres de lāexercici anterior. Dāaquesta manera sāidentifiquen les despeses inĆŗtils i excessives i es fixen les noves prioritats.
Ā Dues reformes bĆ siques:
- Reforma de la fiscalitat catalana per fer-la mĆ©s justaĀ i racional. ComportarĆ com a mĆnim: (1) la reducciĆ³ de lāIRPF en els nivells mĆ©s baixos dāingressos, de manera que tinguin un dels millors tractes fiscals de tota Espanya en lloc de ser dels pitjors, com fins ara. (2) ReducciĆ³ de lāimpost per patrimoni. No pot ser que el 45% dels ingressos de tot lāEstat del perĆode 2014-2019 dāaquest impost sāhagi pagat a Catalunya. Aquesta proporciĆ³ ha de reduir-se al 20%, Ć©s a dir, menys de la meitat. (3) RevisiĆ³, reducciĆ³ i adequaciĆ³ dels impostos especials sota criteris de rendiment, racionalitat i no perjudicar lāeconomia productiva. Ćs el cas del nou impost sobre el CO2, que tal com estĆ plantejat ve a ser una doble imposiciĆ³ que pot provocar la deslocalitzaciĆ³ d’indĆŗstries de Catalunya i la dissuasiĆ³ per a noves instalĀ·lacions.
- Reforma de lāenvellida i ineficient administraciĆ³ catalana.Ā Es durĆ a terme una reducciĆ³ important dels instituts i organismes autĆ²noms, per supressiĆ³ i fusiĆ³ dels actuals. Un cop efectuada aquesta racionalitzaciĆ³, es procedirĆ a la renovaciĆ³ de tots els cĆ rrecs pĆŗblics dels organismes que continuĆÆn. Es definirĆ , un nou model dāadministraciĆ³ per a la Generalitat, possiblement fonamentat en lāAgĆØncia PĆŗblica dirigit a aconseguir una mĆ©s gran eficiĆØncia, eficĆ cia i economia de gestiĆ³ i una millor adaptaciĆ³ a la complexitat de la realitat.
Ā Natalitat, poblaciĆ³, envelliment i immigraciĆ³
- El problema mĆ©s greu que tĆ© Catalunya a llarg termini Ć©s la seva baixa natalitat i l’envelliment, accelerat de la seva poblaciĆ³, que obeeix en les seves 2/3 parts a la insuficiĆØncia dels naixements. Aquesta dinĆ mica Ć©s incompatible amb assolir una bona productivitat a llarg termini i amb la sostenibilitat de l’estat del benestar i del sistema pĆŗblic de pensions, que a mĆ©s, en el cas Catalunya, Ć©s deficitari. Corregir aquest gravĆssimĀ problema i afavorir la natalitat tĆ© a veure amb moltes condicions que s’han de regular a travĆ©s d’un Pla que tingui com a eix la famĆlia. Ćs un suĆÆcidi colĀ·lectiu que, mentre que no hi ha ajudes per part de la Generalitat per a les famĆlies amb fills, l’avortament, que tĆ© una importĆ ncia negativa extraordinĆ ria en relaciĆ³ amb la natalitat catalana, sigui subvencionat al 100%. El flux immigratori que estĆ rebent Catalunya Ć©s impossible de sostenir, genera una Ā demanda excessiva sobre lāhabitatge i els serveis pĆŗblics, i estimula el creixement del sector de baixa productivitat i baixos salaris. Sāha de fer efectiva la seva regulaciĆ³ i adaptaciĆ³ a les necessitats del paĆs.
Prou de gestionar la pobresa. El que cal Ć©s eradicar-la
- A Catalunya hi viuen prop de mig miliĆ³ de persones en situaciĆ³ de pobresa material extrema. Dāaltra banda, un 21,7% viu per sota del llindar de pobresa, mentre l’exclusiĆ³ social assoleix el 29,1%, 6 punts superior a la mitjana espanyola, i mĆ©s gran que Madrid (22,3%). Catalunya i les CanĆ ries sĆ³n les comunitats autĆ²nomes amb un major nivell d’exclusiĆ³ el 2021. Els factors mĆ©s decisius de l’exclusiĆ³ social sĆ³n, per aquest ordre: la pobresa greu, l’absĆØncia d’ingressos, la pobresa menys greu, la manca de feina, ser estranger i constituir una famĆlia amb fills. Ćs una situaciĆ³ inacceptable que ha de ser immediatament corregida.
- La Renda Garantida de la Generalitat tan sols arriba a menys del 10% dels catalans en risc de pobresa, i menys del 30% de les llars en situaciĆ³ de pobresa greu. Ćs necessari actuar per (1) unificar aquest ajut ambĀ lāIngrĆ©s MĆnim Vital del Govern espanyol. (2) AssolirĀ una xifra de protecciĆ³ superior a la mitjana espanyola per a la pobresa relativa (12%) i cobrir el 100% de la pobresa greu.
- 90.000 nens i joves estan en situaciĆ³ de pobresa a Catalunya. El Pla de la Generalitat per abordar aquest problema, que preveu 250 milions, Ć©s insuficient: cal un nou pla integral dotat amb 370 milions dāeuros, dut a terme amb la participaciĆ³ i cogestiĆ³ de les entitats de la societat civil que treballen en aquest Ć mbit.
Serveis Socials
- ReducciĆ³ de la burocrĆ cia, amb la concertaciĆ³ amb les entitats del tercer sector i dāiniciativa social de reconeguda eficĆ cia, i millora de la relaciĆ³ entre pressupost assignat i recursos finalistes, que arriben en forma de prestacions econĆ²miques o de servei al pĆŗblic objectiu. Facilitar el primer contacte de les famĆlies als Serveis Socials. Incrementar els recursos de personal per prestar un servei mĆ©s diligent i efectiu.
- Situar el percentatge de persones que tenen dret a la dependĆØncia a Catalunya i no la perceben, en una xifra superior a la mitjana espanyola (14%), com a pas urgent per assolir la plena normalitzaciĆ³. Ćs necessĆ ria una revisiĆ³ de la definiciĆ³ dels diversos nivells de dependĆØncia.
- Reforma integral de les residĆØncies dirigida a millorar les condicions de les existents i augmentar el nombre de places. SerĆ un criteri bĆ sic que sāorganitzin amb les unitats de convivĆØncia de 15 persones i un 75% dāhabitacions individuals. La prioritat, perĆ², serĆ incentivar que la persona gran pugui ser ben atesa romanent amb la seva famĆlia o a la seva llar, aplicant mĆ©sĀ recursos econĆ²mics i assistĆØncia domiciliĆ ria, en el marc de la concertaciĆ³ entre la Generalitat i la iniciativa social. UrgĆØncia dāaugmentar la dotaciĆ³ en personal sanitari, metges, infermeres i auxiliars dāinfermeria, en la quantia adequada a la demanda.
Loading ...