La vicepresidenta tercera i ministra de Treball i Economia Social, Yolanda Díaz, ha anunciat que en els pròxims dies es donarà a conèixer la pujada del salari mínim interprofessional (SMI) per a enguany, que està congelat des de l’1 de gener. La ministra va recordar que el Govern d’Espanya, complint amb les recomanacions europees, ha desplegat una comissió d’experts “de màxim nivell” que està formant part del disseny de la nova estructura salarial.
En aquest sentit, Yolanda Díaz va destacar que el Govern ha entès “des del minut un” que la millor política de rendes per a combatre la pobresa laboral era la pujada del salari mínim interprofessional. Segons Díaz, això ha permès que 1,5 milions de treballadors hagin vist millorada la seva situació salarial, sobretot dones i joves, la qual cosa demostra que és “una eina molt eficaç, amb un enorme impacte de gènere i igualació social”.
La ministra va indicar que la pujada mitjana dels convenis col·lectius per a enguany oscil·la entre l’1,5% i l’1,8%. “Per tant, no és massa just que deixem als que més ho necessiten, no congelats, sinó amb una pèrdua de poder adquisitiu”. La tasca que té encomanada aquesta comissió és determinar la senda de convergència més adequada per a pujar progressivament l’SMI fins a situar-lo en 2023 en el 60% del salari mitjà a Espanya. És a dir, quant pujarà enguany, si és que puja i pels anys vinents.
És probable que l’Executiu, abans de prendre la decisió, que tot apunta que serà elevar-lo, el debati en el si del diàleg social. I aquí pot trobar-se l’oposició de la patronal, que a final de 2020 va rebutjar amb contundència un increment en les actuals circumstàncies. No obstant això, si no es tracta d’una alça forta, com el que va haver-hi en 2019, quan es va impulsar de cop un 22%, podria transigir, en vista també que la inflació està disparada i s’acosta al 3%, segons deixen entreveure fonts de la CEOE, que encara no ha fixat la seva postura.
En aquest context, l’alça dels costos empresarials i el repunt de la inflació, sobretot en matèria energètica amb uns preus de l’electricitat i els carburants disparats, estan llastrant la competitivitat de les empreses i en una certa forma, en el marc dels ERTO i els avals de l’ICO, la productivitat, segons adverteixen experts de diferents organismes i entitats.
Per a l’economista cap per a Espanya de BBVA Research, Miguel Cardoso, cal tenir en compte que algunes de les activitats on més puja el cost laboral han tingut també un increment important dels beneficis a conseqüència de l’increment de marges. La resta de les empreses han pogut enfrontar aquest augment sense afectar relativament l’ocupació o transmetre’l al consumidor (la inflació subjacent, sense energia, es manté al voltant del 0%) per la utilització generalitzada dels ERTO i pel crèdit estès per les entitats financeres utilitzant les garanties proveïdes per l’ICO; l’estalvi que algunes d’elles van acumular durant el període anterior a la crisi; i les expectatives de recuperació.
El debat sobre l’SMI es va reobrir fa dues setmanes quan el Ministeri de Treball va avançar que anunciarà aviat l’estructura salarial fins a 2023 que aborda el grup d’experts designat pel Govern per a això i que es mantenia la intenció de pujar de nou aquest mateix any l’SMI, congelat des de gener davant la falta de consens en el si del Govern per la postura de la vicepresidenta segona, Nadia Calviño, d’ajornar-ho a quan hi hagi recuperació, enfront de la preferència de pujar-ho ja de la vicepresidenta tercera i ministra de Treball, Yolanda Díaz.
A més, la setmana passada el Banc d’Espanya va avivar encara més el debat en publicar un informe en el qual parlava d’una pèrdua de creació d’ocupació d’entre el 6% i l’11% (80.000-180.000 ocupacions) entre els col·lectius afectats per l’SMI a conseqüència de l’alça històrica del 22% de 2019, encara que també subratllava altres aspectes com l'”equitat” que s’aconsegueix amb aquesta mesura.
En aquest context, l'alça dels costos empresarials i el repunt de la inflació, sobretot en matèria energètica amb uns preus de l'electricitat i els carburants disparats, estan llastrant la competitivitat de les empreses Share on X