Hi ha 12 grans qüestions a les quals ha de respondre l’Ajuntament de Barcelona si vol garantir que el tramvia per la Diagonal no esdevingui un desgavell històric, i no sigui vist com una decisió fosca amb motivacions, com a mínim, estranyes.
- Quin sentit té una inversió en una infraestructura tan costosa, rígida i irreversible, en un període de revolució del transport públic?
L’Ajuntament no dona xifres, però les parcials que es coneixen situen el cost real entre 400 i 500 milions d’euros. És una fortuna per a la ciutat, malgrat que part ho pagui la Generalitat. Aquesta quantitat inclou la nova urbanització, la infraestructura del tramvia pròpiament dit, el necessari rescat de la concessió (si no, s’estan regalant diners a un negoci privat) i el lucre cessant per a Transports Metropolitans, per les pèrdues en les línies d’autobusos que deixaran de passar per la Diagonal. Tot això per una obra que, en una dècada, quedarà obsoleta a causa de la telemàtica, la intel·ligència artificial i els nous materials i sistemes d’impulsió. L’Ajuntament ha de fer públic el cost real i els seus components. - La rendibilitat dels diners públics
Si no es rescata l’actual concessió, es farà una inversió pública per generar negoci a una entitat privada, cosa que provocarà un forat en els ingressos de Transports Metropolitans de Barcelona, en suprimir les actuals línies de busos per la Diagonal. Si es rescata, la despesa més que es duplica. Collboni ha de dir què farà amb l’actual concessió de l’empresa privada que gestiona el tramvia. - Les conseqüències d’implantar-lo en l’eix principal d’una ciutat molt densa
Barcelona té 15.700 habitants per km², i encara més en l’àrea de la Diagonal, amb més de 35.000 habitants per km², una aglomeració de nivell asiàtic. La destrucció dels carrils centrals de la Diagonal tindrà greus conseqüències. Si ara ja hi ha col·lapse a hores punta, què no passarà amb el tramvia? Per analitzar les interaccions i els impactes, cal un model de mobilitat que actualment no existeix. Fer-lo i alimentar-lo amb les dades necessàries tindrà un cost elevat. Volem conèixer les previsions sobre la mobilitat, els desplaçaments, els fluxos de trànsit i l’impacte sobre la contaminació. - Impacte sobre la mobilitat metropolitana
Aquesta obra tindrà un fort impacte sobre la mobilitat metropolitana, que ha de ser avaluat. És necessari un pronunciament de l’AMB que la comprometi amb el projecte, amb un sí o un no, i també dels ajuntaments dels voltants, perquè el “pato” també el pagaran els seus habitants. - Combinació de mitjans de transport
Si Barcelona disposés d’una xarxa de transport col·lectiu metropolità capil·lar i un sistema de parks-and-rides, tot seria molt diferent. Avui, moltes persones es veuen obligades a accedir amb el seu vehicle per la Diagonal. Plantejar només el tramvia és una visió reduccionista i sense rigor tècnic. Sense resoldre Rodalies, el tramvia generarà més col·lapse. - Externalitats negatives
Els governs solen oblidar les externalitats negatives que paguen els ciutadans i les empreses. En el cas del tramvia, aquests costos inclouen la congestió, el temps perdut, el consum de combustible i la contaminació. També s’hi afegeix la barrera a la mobilitat vertical en una ciutat amb problemes de mobilitat i la destrucció de la recent nova Diagonal de Trias. - Sobrestimació dels viatgers a transportar
El tramvia té més capacitat, però no es tracta de maximitzar el nombre de viatges, sinó d’atendre les necessitats reals. L’actual servei per la Diagonal no està desbordat. Un sistema millorat de busos elèctrics seria millor. El tramvia és 1,5 vegades més costós per passatger transportat, i 3,36 vegades més amb rescat! - Complicacions per incidències
La rigidesa del sistema del tramvia i l’alta densitat del trajecte augmenten la probabilitat de complicacions. Si un tramvia queda immobilitzat, col·lapsa tot el transport públic, fet que no passa amb el bus. - Contaminació
Amb una tercera part del cost del tramvia aplicada a dotar-nos de busos elèctrics, es reduiria més la contaminació. A més, en els estudis presentats per l’Ajuntament, no es comptabilitza la contaminació per la major congestió a l’entorn. - Alteració del sistema d’autobusos
El sistema d’autobusos es veurà afectat negativament, fet que l’Ajuntament ha d’explicar. - Prioritat del projecte
De les 13.000 persones que van aportar iniciatives a la consulta oberta per l’Ajuntament, només 476, menys del 5%, van assenyalar el tramvia com a prioritat. - Rebuig en un referèndum anterior
La ciutat ja va refusar el tramvia en un referèndum. Collboni no pot procedir sense tenir en compte aquest antecedent i traïr la pràctica democràtica.
Loading ...