Sembla mentida però Espanya és el país capdavanter a Europa en atur total i juvenil. I no té espai a l’agenda política ni pública el problema disruptiu de la Intel·ligència Artificial, que s’afegeix al de la robotització, que ja actua.
L’estimació exacta del percentatge de llocs de treball que es perdran o es veuran afectats per la Intel·ligència Artificial (IA) és un tema àmpliament debatut i hi ha diferents opinions. Diversos informes i estudis han proporcionat estimacions, però és important tenir en compte que aquests números poden variar segons els mètodes d’anàlisi utilitzats, les suposicions realitzades i els avenços tecnològics futurs. Algunes estimacions indiquen que entre el 10% i el 50% dels llocs de treball podrien veure’s afectats en les properes dècades. No obstant això, és difícil predir amb precisió com es desenvoluparà aquesta tendència a cada sector i a cada regió.
És important destacar que, encara que alguns llocs de treball poden ser automatitzats o modificats a causa de la IA, també s’espera que la IA creï noves oportunitats d’ocupació i transformi la naturalesa de certs rols professionals, però com acostuma a succeir aquesta fase no estarà sincronitzada amb la pèrdua, ni la compensarà per tipologia d’ocupació.
A més a més, és probable que es necessitin noves habilitats i competències per adaptar-se als canvis impulsats per la IA. Per tant, és crucial invertir en l’educació, el desenvolupament d’habilitats i la requalificació dels treballadors per preparar-los per a les oportunitats i els desafiaments que sorgeixin a l’era de la IA.
Algunes professions i treballs que podrien veure’s reduïts o desaparèixer en certa mesura a causa de la IA inclouen:
- La indústria manufacturera. Amb l’avenç de la robòtica i l’automatització, moltes tasques en línies de producció poden ser realitzades per robots i sistemes d’IA, cosa que podria reduir la necessitat de mà d’obra humana.
- El sector del transport. La conducció autònoma i els vehicles autònoms podrien tenir un impacte significatiu en professions relacionades amb el transport, com els conductors de camions, taxis i autobusos.
- Serveis financers. La IA pot automatitzar tasques relacionades amb anàlisi de dades, gestió de riscos i operacions financeres, cosa que podria reduir la demanda d’alguns rols en institucions financeres, com analistes financers i processadors de préstecs.
- Atenció al client i suport tècnic. Els chatbots i sistemes d’IA poden realitzar tasques d’atenció al client i proporcionar suport tècnic bàsic, cosa que podria disminuir la necessitat de personal humà en certs casos.
- Treballs en el camp legal. La IA pot ser utilitzada per analitzar grans volums de documents legals i realitzar investigacions legals, cosa que podria afectar certes tasques realitzades per assistents legals i paralegals.
Alguns exemples d’aquests treballs són:
- Matemàtics: la IA pot resoldre problemes matemàtics complexos i generar fórmules i teoremes.
- Gestors, comptables i auditors: la IA pot automatitzar processos de gestió, comptabilitat i auditoria, així com detectar fraus i errors.
- Analistes financers: la IA pot analitzar dades financeres, fer prediccions i recomanacions, i optimitzar inversions.
- Analistes de notícies, reporters i periodistes: la IA pot recol·lectar, processar i sintetitzar informació de diverses fonts, generar notícies i articles, i adaptar-los a diferents públics.
- Secretaris jurídics i assistents administratius: la IA pot realitzar tasques administratives, organitzar agendes, gestionar documents i comunicacions, i assistir a clients.
- Dissenyadors d’interfície d’usuari i d’internet: la IA pot crear dissenys gràfics personalitzats a partir de les necessitats dels usuaris, així com optimitzar la usabilitat i l’experiència d’usuari.
- Traductors: la IA pot traduir textos i àudios entre diferents idiomes amb alta precisió i fluïdesa.
- Analistes demoscòpics: la IA pot recopilar i analitzar dades demogràfiques, socials i polítiques, així com fer projeccions i estimacions.
Aquestes són només algunes de les professions i treballs que es veuran afectats per la generalització de la IA, però n’hi ha molts més.
Tot i això, la IA també crearà noves oportunitats i demandes laborals, especialment en els camps relacionats amb la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (STEM), així com en els que requereixen habilitats socials, emocionals i ètiques.
Les habilitats socials, emocionals i ètiques són aquelles que ens permeten relacionar-nos amb els altres, gestionar les nostres emocions, prendre decisions responsables i actuar d’acord amb valors universals com ara el respecte, la justícia i la solidaritat.
Alguns exemples d’aquestes habilitats són:
- Comunicació: la capacitat d’expressar i escoltar idees, sentiments i opinions de manera clara, respectuosa i assertiva.
- Col·laboració: la capacitat de treballar en equip, cooperar, compartir i resoldre conflictes de forma constructiva.
- Creativitat: la capacitat de generar idees originals, innovar i resoldre problemes de forma nova.
- Pensament crític: la capacitat d’analitzar informació, argumentar, avaluar i prendre decisions raonades.
- Empatia: la capacitat de comprendre i compartir els sentiments, necessitats i perspectives dels altres.
- Autocontrol: la capacitat de regular les pròpies emocions, impulsos i comportaments.
- Confiança: la capacitat de tenir una imatge positiva d’un mateix, reconèixer les pròpies fortaleses i debilitats, i actuar amb seguretat.
- Curiositat: la capacitat de mostrar interès, entusiasme i motivació per aprendre coses noves.
- Respecte: la capacitat de reconèixer i valorar la dignitat, diversitat i drets de totes les persones.
- Responsabilitat: la capacitat d’assumir les conseqüències de les pròpies accions i comprometre’s amb el bé comú.
- Integritat: la capacitat d’actuar amb honestedat, coherència i ètica.
Aquestes habilitats són necessàries per al futur perquè ens ajuden a adaptar-nos als canvis, enfrontar els desafiaments i aprofitar les oportunitats que ens ofereix la societat del segle XXI. Les habilitats socials i emocionals no tenen un paper aïllat: interactuen amb les habilitats cognitives, s’estimulen les unes a les altres i milloren encara més la probabilitat que els nens aconsegueixin resultats positius en el futur.