Ens encaminem cap a una nova pròrroga de l’estat d’alarma (o estat que alarma) que el mateix Govern qualifica com “atenuat” en la mesura que coincidirà amb el pla de desescalada aprovat pel Consell de Ministres a la reunió de 28 d’abril.
Nombroses veus de persones amb procedències ideològiques molt diverses han qüestionat la manera com el Govern ha gestionat, des del seu inici, l’estat d’alarma, utilitzant-ho per imposar una dràstica retallada de drets i llibertats que, només parcialment, semblaven imprescindibles per al control de la pandèmia.
Es tracta, sens dubte d’un debat fonamental en la mesura que l’Estat de Dret existeix per defensar i garantir els drets i llibertats dels ciutadans. Kelsen , un dels pares del constitucionalisme modern, va arribar a formular categòricament: “L’Estat és dret”.
Partint d’aquesta premissa no es pot distingir entre violacions del dret de major o menor entitat, quan analitzem la conducta del Govern, i això perquè el Govern democràtic ostenta el “poder” legitimat per l’elecció, però en tot cas un poder limitat pel control parlamentari i per l’imperi de la llei. Fora de la llei no hi ha poder legítim.
Per això bona part de l’opinió pública comença a veure amb desassossec la prolongació d’un estat d’alarma que la principal raó de ser, s’intueix, és atorgar poders excepcionals al Govern, un Govern capaç de limitar drets i llibertats al temps que es permet a si mateix llibertats sense cap justificació.
Vegeu un exemple recent en l’escabrós terreny de les compres de material de protecció enfront de la Covid-19 . El BOE núm. 13.138 de 30 d’abril passat donava compte de l’adjudicació d’un contracte, sense publicitat, amb tramitació accelerada, en favor d’una empresa anomenada MJ Steps de la qual es fa constar una adreça desconeguda, localitat desconeguda i una indicació d’Espanya com a país, se suposa que del domicili. El contracte té un import de 4,3 milions d’euros i només cal una simple recerca a internet per constatar que l’empresa en qüestió és suïssa , es diu realment MJ Steps GmbH, té un NIF W 03.934.439, que es correspon amb una empresa no resident i que sembla tenir una oficina oberta a Gavà.
En la mateixa data, el BOE núm. 13.139 fa pública una altra adjudicació en favor de Hong Kong Travis Àsia Limited, una altra empresa de direcció desconeguda, localitat desconeguda, de la qual es fa constar com a país de residència Espanya . En aquest cas la quantia del contracte és de 11.713.367,02 € i el procediment d’adjudicació és sense publicitat i accelerat. Es dóna la circumstància que aquesta empresa ha estat adjudicatària, al menys, d’un altre contracte de material sanitari per import de 150.061.219 €. Òbviament la societat no és espanyola, està constituïda a Hong Kong i té menys d’un any d’existència. El seu domicili és perfectament conegut i la seva activitat també.
No pretenem posar en dubte la bona intenció o l’honestedat de ningú; però sí que resulta obligatori qüestionar, també en aquest cas, les bones pràctiques d’un Govern que sembla pensar que les obligacions i les formalitats regeixen només per als altres.
És una obvietat, però convé recordar que un Estat que no respecta el dret no és un Estat de Dret, és un Estat que alarma.
Més informació ESPECIAL CORONAVIRUS
Vegeu un exemple recent en l'escabrós terreny de les compres de material de protecció enfront de la Covid-19 . El BOE núm. 13.138 de 30 d'abril Share on X
Participa en l’enquesta