Torna TikTok més intel·ligents els nens xinesos i estúpids els occidentals?

La xarxa social xinesa TikTok, propietat del gegant tecnològic ByteDance, està actualment sotmesa a diversos escàndols. D’una banda, l’espionatge de periodistes que investigaven l’aplicació. De l’altra, precisament l’objecte d’aquestes investigacions, és a dir, els vincles entre l’empresa i el poder xinès.

Aquest segon aspecte és segurament el més interessant pel profund impacte que aquesta popular aplicació de vídeos curts podria estar tenint sobre una generació sencera de joves a Europa i als Estats Units. Una aplicació que per cert ja ha depassat en popularitat a Google i Facebook el 2021, convertint-se en el punt de trobada de referència de les noves generacions.

Un dels primers a cridar l’atenció de l’opinió pública és Tristan Harris, un ex-dirigent d’Alphabet, matriu de Google, que deixà l’empresa el 2015 després d’haver alertat repetidament dels efectes nocius que els continguts en línia tenen sobre l’atenció.

En una entrevista al prestigiós programa de notícies d’investigació nord-americà “60 Minutes” de la cadena CBS, Harris explica: “en la seva versió de TikTok [la xinesa], si tens menys de 14 anys, et mostren experiments científics que pots fer a casa, visites a museus, vídeos patriòtics i educatius. I el temps d’ús està limitat a quaranta minuts diaris. Aquesta no és la versió de TikTok que s’exporta. Saben que la tecnologia influeix en el desenvolupament dels joves. Per al seu mercat interior, venen un producte empobrit, mentre que exporten l’opi a la resta del món“.

I prossegueix Harris a propòsit dels efectes de l’exposició a aquest tipus d’aplicacions: “hi ha estudis a la Xina i als Estats Units que han investigat la carrera que més inspira els joves pel seu futur. La resposta? Als Estats Units: influencer. A la Xina: astronauta. Que el temps passi sobre algunes generacions, i ja us puc dir com serà el món“.

Com que els algoritmes que TikTok i el seu germà gran Douyin (la versió original xinesa) constitueixen el cor del reactor del negoci, estan extremadament ben protegits per les regulacions de protecció intel·lectual, cosa que dificulta demostrar les afirmacions de Harris.

Els algoritmes que fa servir la versió d’exportació romanen la propietat de ByteDance, quelcom que els Estats Units no pogueren impedir quan fa un parell d’anys obligaren TikTok a esdevenir una empresa nord-americana si volia mantenir el seu accés a aquest mercat.

Per la seva banda, Europa tampoc ha estat capaç, de moment, d’influir sobre els algoritmes que estarien afectant negativament la salut mental dels usuaris més enganxats a TikTok.

De fet, les regulacions de la Comissió Europea, incloent la Llei de Serveis Digitals que entrà en vigor fa pocs mesos, així com el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) de 2018, se centren principalment en la privacitat dels usuaris i la protecció davant de continguts violents, sexuals o il·legals.

Una altra de les preocupacions de molts polítics respecte les xarxes socials ha estat el seu impacte electoral i les campanyes de influència d’agents estrangers, principalment russos. No obstant, ben pocs s’han parat a pensar en els problemes psíquics que aquestes xarxes poden arribar a causar, especialment entre els joves.

TikTok és, segons apunten analistes, “addictiu per disseny“: d’una banda, proposa vídeos extremadament curts, d’entre 15 i 30 segons, que requereixen un mínim esforç d’atenció. Ideal pel nostre cervell, que processa les imatges animades més depresa que els continguts escrits.

D’altra banda, l’experiència de TikTok es basa en un degoteig infinit de continguts. L’usuari pot passar-se hores i hores avançant de vídeo en vídeo, i l’algoritme que els proposa refina constantment els propers que li apareixeran a la pantalla.

El resultat d’aquest format sobre els usuaris que passen més temps connectats, i particularment els més joves, és una reducció de la seva capacitat d’atenció, segons apunten els estudis fets. Quelcom que ja podria estar influint en els desoladors resultats de les proves escolars.

Tik Tok ja ha depassat en popularitat a Google i Facebook el 2021, convertint-se en el punt de trobada de referència de les noves generacions Share on X

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.