Molt aviat l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) pot ser l’únic indret de tota Espanya on els vehicles que tenen etiqueta groga tinguin prohibit circular. Aquest fet afectaria tots els cotxes de benzina matriculats entre el 2001 i el 2005, i el que encara és més greu a tots els dièsels del 2005 fins al 2014 és a dir, cotxes que en una proporció notable estan en bon estat per circular.
La raó que s’edueix és la lluita contra la contaminació. Aquesta prohibició afectaria com a mínim un terç dels vehicles que actualment hi ha a l’AMB. El problema és que, a més, la restricció arriba en un context de crisi econòmica, d’elevada inflació i de dificultats de les empreses automobilístiques per produir suficients vehicles, pel fet que encara no estan ben resoltes les dificultats de determinats proveïments, com és el cas dels xips, entre d’altres. El càstig econòmic que suposarà aquesta mesura per un gruix molt important de la població és extraordinari, i aquest és l’únic interrogant que pot fer ballar una decisió que, en l’àmbit metropolità de Barcelona, ja està presa.
D’altra banda, la confusió que es generaria seria extraordinària, perquè la prohibició de circular els vehicles amb etiqueta groga afectaria no només als cotxes residents a la zona, sinó la impossibilitat d’accedir des d’altres punts de Catalunya i Espanya al territori metropolità, que concentra la major part de població i activitat econòmica del país. No només això, sinó que què passaria amb els desplaçaments que travessen l’AMB? Un vehicle que es desplacés de Barcelona a Tarragona amb etiqueta groga, seria sancionat si travessés el territori de l’AMB? Tot plegat és un desori que dona una idea prou exacta de la desvinculació de la realitat de la gent que ens governa.
Per fer-ho més embolicat encara, en aquesta ocasió Cola,u que és l’abanderada de la liquidació del vehicle privat, no vol seguir el ritme metropolità. La raó no és que s’hagi oblidat de la seva dèria contra els cotxes, sinó senzillament que la mesura coincidiria amb el període electoral i podria destruir tota expectativa per part seva de revalidar el càrrec, que ja el té prou difícil. Colau no vol assumir que un terç dels vehicles de Barcelona vegin prohibit el fet d’accedir a la via pública. En tot cas, aquesta és una peça que voldria calçar passada la data electoral.
Però, aleshores, què passaria? Els cotxes amb el distintiu groc podrien circular per la capital, però serien sancionats si es traslladessin a l’Hospitalet, a Santa Coloma o a Sant Cugat?
Són els disbarats de la nostra política.
la prohibició de circular els vehicles amb etiqueta groga afectaria no només als cotxes residents a la zona, sinó la impossibilitat d'accedir des d'altres punts de Catalunya i Espanya al territori metropolità Share on X