TV3, la televisió pública de Catalunya, torna a treure pit perquè encapçala una vegada més el rànquing de ser la televisió més vista al seu territori. És una posició que va adquirir des del principi i que no ha perdut, perquè hi ha un segment de la població catalana que se sent vinculada a ella. La mitjana habitual de TV3 aquest estiu ha estat d’11,2% a 11,3% de quota. Els principals informatius superen regularment els 300.000 espectadors. En un panorama informatiu tan fragmentat com l’actual, aquest lideratge és significatiu.
Igual que el Futbol Club Barcelona, TV3 representa per a un sector de catalans més que un club: és una ensenya del país, i això li atorga un plus d’audiència.
Tanmateix, aquest resultat no justifica el cost extraordinari i incomparable de TV3 respecte a la resta de televisions autonòmiques. És, de fet, la televisió més cara de totes per punt d’audiència, incloses les d’àmbit estatal, com es pot observar a la taula següent:
Comunitat | Televisió autonòmica | Pressupost anual (milions €) | Any de referència | Quota audiència |
Catalunya | TV3 (CCMA) | 330,5 – 359,7 | 2024 | 14,1% |
335,5 (previst) | 2025 | 11,3% (estiu) | ||
Andalusia | Canal Sud (RTVA) | 168 | 2024-2025 | 9,4% |
Galícia | TVG (CRTVG) | 103,6 | 2024-2025 | 8,65% |
Aragó | CARTV (Aragó TV) | 50,2 | 2024 | 12,1% |
Detalls:
- Catalunya (TV3/CCMA): L’aportació pública de la Generalitat a la CCMA (que agrupa TV3, Catalunya Ràdio i plataformes digitals) va ser de 330,5 milions d’euros el 2024, i es preveu que augmenti a 335,5 milions el 2025. La despesa real el 2024, sumant altres fonts, va assolir els 359,7 milions d’euros.
- Andalusia (Canal Sud/RTVA): El pressupost anual ronda els 168 milions d’euros.
- Galícia (TVG/CRTVG): El pressupost anual se situa a 103,6 milions d’euros.
- Aragó (CARTV/Aragó TV): El pressupost per al 2024 és de 50,2 milions d’euros.
Aquestes dades mostren la notable diferència entre el pressupost de TV3 i la resta de televisions autonòmiques. Cada punt d’audiència costa a TV3 uns 25,6 milions d’euros, mentre que a la TV andalusa molt menys (18,6 milions), a la gallega 11,9 milions i a l’aragonesa només 4,1, i aquesta és la de millors resultats econòmics en relació amb la seva audiència.
No és raonable, i el Parlament de Catalunya, si complís tasques útils, ho hauria d’abordar. L’ elevat cost de TV3 no té una explicació clara. Fins i tot la Sindicatura de Greuges i la de Comptes tindrien motius més que sobrats per intervenir-hi.
A més, el públic que segueix TV3 envelleix, no es renova i s’extingeix:
Qui veu TV3?
- El 69% dels televidents de TV3 per TDT tenen més de 45 anys (dades 2023-2024).
- Només el 4,6% té menys de 25 anys (TVE arriba a un 10,3%). Tot just el 13,9% té menys de 45 anys.
- L’edat mitjana de l’espectador de TV3 ha pujat de 59 a 64 anys en els darrers cinc anys.
- El 2018-2019, els més grans de 65 representaven el 42,9 % de l’audiència; ara són gairebé el 60%.
És la televisió progre dels boomers, la de la generació del 68.
Igual que el Futbol Club Barcelona, TV3 representa per a un sector de catalans més que un club: és una ensenya del país, i això li atorga un plus d'audiència #TV3 Share on X