Per al 2024, el govern espanyol diposita una pesada llosa sobre les nostres esquenes

A Espanya a partir del 2024 no podran circular sota risc de sanciĆ³ els cotxes amb etiqueta B i en aquelles ciutats on han establert Zones de Baixes Emissions (ZBE), Madrid en primer terme. Barcelona Ć©s una singularitat perquĆØ la justĆ­cia va suspendre la normativa municipal sobre l’OCDE, l’Ajuntament ha recorregut i s’estĆ  a l’espera que es dicti sentĆØncia i si hi ha o no un nou recurs per algunes de les parts. La incertesa sobre els cotxes amb aquesta etiqueta plana sobre Barcelona.

I no sĆ³n pocs, el 31,5% dels turismes i comercials lleugers que equivalen a 9,4 milions de vehicles tenen etiqueta B. A mĆ©s un altre 30% no tenen etiqueta. Per tant, mĆ©s del 60% dels vehicles estan afectats per les prohibicions ja en vigor o prĆ²ximes, en especial al que es refereix a l’accĆ©s i circulaciĆ³ a les grans poblacions. Ɖs clar que davant aquesta perspectiva alguns ajuntaments ja s’han fet enrere per exemple el de la ciutat de Badalona, una de les mĆ©s grans de Catalunya.

El govern espanyol pressiona perquĆØ totes les urbs d’una certa dimensiĆ³ apliquin aquestes restriccions, perĆ² paradoxalment ha comenƧat el seu mandat com a president de torn de la UE afluixant la pressiĆ³ sobre les limitacions d’emissions per part dels vehicles. Al final la pressiĆ³ d’una sĆØrie de paĆÆsos, entre els quals hi havia ItĆ lia i FranƧa, ha prosperat.

La UE es regeix per les normes 6 i 7 en relaciĆ³ amb les emissions que han anat introduint igualment un procĆ©s de reducciĆ³ de diĆ²xid de carboni (COā‚‚) i altres contaminants que obliguen a modificacions creixents als fabricants d’automĆ²bils. Han establert lesĀ ZBEĀ en ciutats europees entre elles les espanyoles. PerĆ² Ć©s cada paĆ­s qui estableix la restricciĆ³. TambĆ© s’han establert subsidis, en el cas espanyol molt pocs, i impostos, aquests clarament sĆ­, per gravar els vehicles contaminants i incentivar els vehicles elĆØctrics.

Es fomenta la infraestructura de cĆ rrega elĆØctrica, perĆ² en aquest capĆ­tol Espanya estĆ  a la cua i aquest fet limita seriosament l’adquisiciĆ³ de vehicles amb aquest tipus de motor. Fet que unit al preu mĆ©s alt que tenen, situa Espanya a la cua de cotxes elĆØctrics. La UE havia establert objectius molt ambiciosos per al 2023 consistents en prohibir la venda de cotxes contaminants.

Ara la ComissiĆ³ proposa modificar la normativa Euroset de manera que retardi del 2025 al 2027 l’entrada en vigor dels lĆ­mits i les condicions d’emissiĆ³ dels cotxes nous. En el cas dels vehicles industrials el retard fins al 2029. S’ha introduĆÆt, perĆ² una novetat establint lĆ­mits per les partĆ­cules que emeten els frens i els neumĆ tics que s’afegiran a les altres restriccions. PerĆ², i aixĆ² Ć©s important, la prohibiciĆ³ de cotxes que emetin COā‚‚, Ć©s a dir els de combustiĆ³ que incorporen tambĆ© els hĆ­brids, es prolonga del 2030 al 2035. TambĆ© estĆ  sobre la taula la proposta alemanya d’exceptuar d’aquesta limitaciĆ³ aquells vehicles que consumeixin combustibles sintĆØtics. Per tant, el panorama general ha afluixat les restriccions i encara Ć©s possible que en la mesura que ens acostem a les noves dates es tornin a flexibilitzar perquĆØ la producciĆ³ d’automĆ²bils Ć©s bĆ sica per a la indĆŗstria europea i Ć©s dubtĆ³s que el tot elĆØctric pel 2035 pugui ser una realitat.

Situats en el cas d’Espanya, perĆ² la batacada que s’acosta per a una bona part de la poblaciĆ³, la situada en les rendes mitjanes i baixes, serĆ  important perquĆØ obliga a canviar el cotxe i si se’n compra un de nou ha de pensar-s’ho dues vegades si Ć©s de gasoil, gasolina o fins i tot hĆ­brid, donat que en poc mĆ©s d’una dĆØcada no es podran vendre i aixĆ² significa que molt abans el seu valor s’haurĆ  depreciat. El ciutadĆ , per tant, de cara al 2024 haurĆ  de gratar-se la butxaca. El problema es multiplica si es considera que l’any que ve el govern SĆ”nchez, si continua, retirarĆ  totes o la majoria de les subvencions actuals dirigides a palĀ·liar la inflaciĆ³, malgrat que aquesta, segons totes les previsions, continuarĆ  sent alta.

A aquest panorama s’hi afegeix el fet que Espanya Ć©s el paĆ­s gran de l’OCDE i un dels tres d’Europa on mĆ©s s’han apujat els impostos. La llosa que tot plegat configura sobre les esquenes dels ciutadans Ć©s monumental.

Creus que Ʃs normal que el govern municipal de Barcelona estigui recolzat per 10 regidors sobre 41 que tƩ?

Mira els resultats

Loading ... Loading ...

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreƧa electrĆ²nica no es publicarĆ . Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
IntroduĆÆu una adreƧa electrĆ²nica vĆ lida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.