El gegant japonès ha decidit reduir en 20.000 persones la seva plantilla a tot el món. La retallada de plantilla s’emmarca en una profunda reestructuració que planeja el grup i que podria portar al tancament de les plantes que l’empresa té a Catalunya, de les quals depenen 23.000 ocupacions directes i indirectes.
Renault i Nissan anunciaran part del seu futur en tot just una setmana. La marca francesa ho farà el dia 29 i la japonesa un abans, el 28. Unes decisions que estan entrellaçades, perquè els dos grups comparteixen aliança i semblen condemnats a entendre’s després dels desacords haguts pel cas Ghosn i els seus actuals problemes econòmics. A França caminen una miqueta sollevats amb Renault. Temen que quatre de les seves factories estiguin amenaçades. Entre elles està la de Dieppe, on es fabriquen els Alpine, i això potser suposaria el final de l’intent de rellançar la marca. I a més Renault abandonaria els seus plans en alguns mercats per les mateixes raons que ho fa Nissan, reforçant així la posició del seu soci en aquests.
La retallada es deu a la reducció de producció que el fabricant japonès es veu obligat a dur a terme a conseqüència de la caiguda de la demanda derivada de la pandèmia i pel tancament durant dos mesos de gairebé la totalitat dels concessionaris en bona part del món. En tot cas, el pla de reestructuració que prepara l’empresa, que serà més ampli i que li podria portar a abandonar Europa per a centrar-se en els EUA i Àsia, serà explicat el 28 de maig.
Els plans de Nissan estan vinculats als dels seus socis d’aliança, Renault i Mitsubishi, amb un repartiment de mercats per països. La companyia nipona es replegaria a Europa, que deixaria a Renault, per a centrar-se en el Japó, la Xina i els Estats Units, on concentra el 70% del negoci. El plantejament seria que la producció de 50.000 vehicles a Catalunya fos traslladada a plantes franceses, que en els últims anys ja han absorbit models que havien estat a Barcelona, com la furgoneta NV200 de combustió. Amb una càrrega de treball inferior al 30% —basada en la NV200 elèctrica i ranxeres per a Nissan, Renault i Mercedes—, el desmantellament de Barcelona seria molt més senzill que el de la planta de Nissan a Regne Unit, on es produeixen dos models amb bon acolliment a Europa, el Juke i el Qashqai.
La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha demanat a Nissan que doni “una resposta clara i honesta” al pla de competitivitat del sector impulsat pel Govern i el Ministeri d’Indústria i que no es precipiti en les seves decisions sobre la planta de Barcelona.
En resposta a una pregunta de JxCat en la sessió de control al Govern d’aquest dijous, Chacón ha revelat que en les successives reunions que ha mantingut amb els responsables de l’empresa s’ha trobat amb la mateixa resposta: “No hi ha decisions preses i el dia 28 s’informarà de quin és la situació econòmica del sector”.
La consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha demanat a Nissan que doni una resposta clara i honesta Share on X