El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) ha tret el fusell i ha apuntat de manera clara i decidida a l’Ajuntament de Barcelona perquè consideren que el pla d’obres a 8 anys que està previst, crearà un greu perjudici a la ciutat, no tant per cada una de les obres en si mateixes, com per al conjunt desordenat i sense planificació que volen tirar endavant.
Per mitjà d’anuncis a tota pàgina, el RACC alerta “Que 8 anys d’obra no aturin Barcelona” i demana tres coses molt concretes i realistes. La primera, donar prioritat a les obres de transport públic a fi de millorar la qualitat de l’aire i la mobilitat. La segona, incrementar la inversió per augmentar la capacitat i els serveis disponibles en el territori metropolità i també per escurçar el termini d’execució de les obres. I finalment, consensuar i redefinir les altres actuacions que no són de transport públic i que afecten la mobilitat.
Perquè d’una manera més encoberta que pública amb una espècie de gota a gota, el que pretén l’Ajuntament és reduir la capacitat de l’avinguda Meridiana d’aquí al 2026, operar en el mateix sentit amb la Via Laietana amb final d’obra el 2025, fer el mateix amb Pi i Maragall d’aquí al 2023 i implantar tots els eixos verds de l’Eixample per construir la superilla d’ara fins al 2030. Només aquesta última operació significaria reduir la capacitat de circular vehicles per aquesta àrea central de Barcelona en una tercera part.
La pregunta de com es traslladaria aquest volum tan important de població que no podria circular pels carrers, i més ben dit els sotmetria a un col·lapse brutal, no té resposta per part de l’Ajuntament.
Per acabar-ho d’arreglar, vol realitzar el tramvia de Glòries a Verdaguer d’aquí al 2024, i d’aquell punt a Francesc Macià el 2026. Aquesta segona operació significaria destruir tot el passeig recuperat per la reforma Trias i que tant ha significat per la revitalització i millora ciutadana d’aquest eix bàsic de la ciutat.
El president del RACC, Josep Mateu, en una entrevista a La Vanguardia, afirma clarament que Barcelona no té un pla definit i que tot es mou d’acord amb prejudicis ideològics. Assenyala que 900.000 persones entren i surten cada dia de la ciutat i que aquest volum de població no pot ser absorbit pel transport públic. Les obres que vol tirar endavant Colau tindrien dues greus conseqüències. La primera és que aïllarien econòmicament Barcelona del seu entorn metropolità, i la segona que en lloc de millorar la qualitat de l’aire, aquest empitjoraria a causa de l’augment de la congestió.
De fet, només cal reflexionar que Colau que parla, i no acaba, de la millora ambiental de Barcelona, té un correlat en les xifres de contaminació absolutament desastrós, perquè després de tants anys de govern i malgrat l’aturada de la covid i la ZBE, la qualitat atmosfèrica de Barcelona avui no és millor de la que hi havia a l’inici del seu mandat. Només cal tenir present el següent fet. La reforma de la Via Laietana, que significarà invalidar-la com eix de desplaçaments nord-sud pels vehicles privats, forçarà que els desplaçaments en aquest sentit es duguin a terme per dos eixos tan distants com poden ser el Paral·lel i Marina. En definitiva, la conseqüència serà augmentar la congestió d’aquests vials i augmentar els quilometres de recorregut mar-muntanya i en conseqüència fer créixer la contaminació.
Cal dir que en tot això una responsabilitat molt greu és del PSC que és el col·laborador necessari perquè tot aquest desordre es produeixi. I la veritat és que això no té solució, excepte si en les pròximes eleccions ni Colau ni socialistes poden formar govern.