Per conèixer els punts claus del Baròmetre d’Opinió Política (3a onada 2024) de CEO

La crisi de l’habitatge i les prioritats socials

L’accés a l’habitatge lidera com la principal preocupació ciutadana (20%), especialment entre les generacions més joves (25-34 anys), seguit de temes com la insatisfacció política (13%) i la inseguretat ciutadana (8%).

Aquesta dada no només revela un dèficit estructural en les polítiques d’habitatge, sinó també el sentiment de frustració de la ciutadania davant la incapacitat del sistema per oferir solucions tangibles. A més, el fet que un 40% dels ciutadans considerin prioritari reduir desigualtats socials reforça la necessitat d’un enfocament redistributiu i proactiu des de l’administració.

Relacions Catalunya-Espanya i posicionament sobre la independència

El suport a la independència es manté estable, amb un 54% en contra i un 40% a favor, i la preferència per un model autonòmic es consolida (33%). Aquestes dades indiquen una certa estabilitat en el debat territorial, amb una menor polarització respecte a períodes anteriors. És rellevant que el suport a la independència continuï majoritari entre els simpatitzants de Junts, ERC i la CUP, però amb una fractura ideològica que dificulta l’articulació d’una estratègia comuna.

Pobresa i desigualtats: un repte clau per al futur

El fet que gairebé la meitat de la ciutadania consideri la reducció de la pobresa i les desigualtats com una prioritat clau posa de manifest una preocupació creixent per l’impacte econòmic i social de la precarietat. Aquesta percepció subratlla una demanda de polítiques més inclusives i efectives per millorar el benestar col·lectiu.

Participació política i desafecció democràtica

Tot i que el 62% considera que la protesta social és una eina útil per influir en les decisions polítiques, un alt nivell d’insatisfacció amb la democràcia (70%) evidencia la manca de confiança en el sistema i en els líders polítics. Això es veu reforçat per l’opinió que els polítics prioritzen els interessos propis per sobre del bé comú (80%).

Economia i percepció ciutadana

La percepció de l’economia catalana és lleugerament millor que l’espanyola, però un 48% dels enquestats la qualifiquen com dolenta o molt dolenta, sense grans canvis respecte onades anteriors. Aquesta estabilitat reflecteix un estancament en l’esperança d’una millora econòmica i la necessitat de polítiques que impulsin la recuperació i el creixement sostenible.

Integració i immigració

Un 72% dels catalans creu que els immigrants no són fonamentalment diferents dels altres ciutadans, però un 59% també considera que hi ha massa immigració. Aquestes dades posen de manifest un sentiment ambivalent cap a la immigració, que combina valors inclusius amb preocupacions per la pressió sobre els recursos i serveis. Això destaca la necessitat de reforçar el discurs d’integració i cohesió social.

Conclusions

Aquest baròmetre evidencia la necessitat de recuperar la confiança ciutadana en les institucions i abordar les qüestions estructurals que preocupen la societat: la desigualtat, la crisi de l’habitatge i el desencant polític. Les dades ofereixen una oportunitat per reivindicar un model polític basat en la subsidiarietat, la solidaritat i la recerca del bé comú, on l’eix central sigui l’atenció a les persones i a les famílies.

Dades curioses o sorprenents del Baròmetre d’Opinió Política (3a onada 2024)

  1. La protesta social és vista com a eficaç, però amb poca participació activa
    Un 62% dels enquestats considera que la protesta social és útil per influir en els representants polítics, però només un 30% ha participat en alguna acció de protesta en l’últim any. Això revela una percepció positiva sobre la utilitat de la mobilització, però una participació realment baixa, potser per desafecció o per manca de confiança en el canvi efectiu.
  2. Els joves confien menys en la immigració que altres grups d’edat
    Curiosament, la franja de menors de 25 anys és la més crítica amb la immigració, tot i que habitualment es percep aquest grup com més tolerant. Això pot estar relacionat amb una competència percebuda pels recursos o amb discursos predominants en els entorns digitals.
  3. Instagram domina, però TikTok és sorprenentment fort entre els joves
    Instagram és la xarxa social més utilitzada en general (56%), però TikTok arriba al 25% i és la segona opció més popular entre els menors de 34 anys. Aquest fenomen reflecteix una tendència cap a mitjans de consum ràpid i continguts visuals en les generacions més joves.
  4. Alt nivell de pertinença a associacions entre simpatitzants polítics radicals
    Els simpatitzants de la CUP, Junts, ERC i Aliança Catalana són els més actius en associacions o entitats (més del 60%), mentre que els del PSC, VOX i aquells sense simpatia partidista mostren nivells més baixos de participació. Això podria indicar un vincle entre el compromís polític i la implicació en el teixit associatiu.
  5. Només el 17% dels catalans coneix el nom del líder de l’oposició
    Tot i l’alt nivell de polarització política, menys d’un de cada cinc enquestats identifica correctament el líder de l’oposició a Catalunya. Això contrasta amb el 59% que coneix el president de la Generalitat, evidenciant una concentració d’atenció en el poder executiu.
  6. Creix el suport a l’estabilitat parlamentària per sobre del programa electoral
    Un 54% prefereix que els partits busquin estabilitat parlamentària encara que això impliqui renunciar parcialment als seus programes, mentre només un 37% aposta per mantenir la integritat del programa fins i tot si això força eleccions anticipades. Aquest pragmatisme pot ser un reflex del cansament ciutadà amb la inestabilitat política.
  7. Diferències de gènere en la percepció de la immigració
    Els homes estan més d’acord amb afirmacions positives sobre la immigració, com que contribueix a l’economia, mentre que les dones mostren més preocupació per l’excés d’immigració al país. Això podria indicar una diferent percepció de riscos i beneficis segons el gènere.
  8. Un 40% no sap o no contesta sobre qui hauria de ser president
    Quan es pregunta pel líder preferit per presidir la Generalitat, un 32% diu que no n’hi ha cap i un 24% no contesta. Aquesta dada reflecteix una desafecció preocupant amb els lideratges polítics actuals.

Aquestes dades mostren aspectes sorprenents que poden aportar noves perspectives sobre com la ciutadania percep i viu els reptes socials i polítics a Catalunya.

Creus que el president de la Generalitat ha d'assistir al congrés del PSOE i dir que està allà per donar suport incondicional al president del govern espanyol?

Mira els resultats

Loading ... Loading ...

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.