Només Barcelona, junt amb l’Hospitalet i Sant Adrià, com a ciutat més important de l’Àrea Metropolitana, aplicarà una zona de baixes emissions, vetant la circulació dels vehicles a partir d’una determinada data de matriculació.
Badalona, que queda fora de l’àrea, no pensa seguir per aquesta via i segons l’Ajuntament no vetarà vehicles segons la seva tipologia. Terrassa té una zona de baixes emissions al centre de la ciutat, no al conjunt com Barcelona, que entrarà en vigor el 2021 i només s’aplicarà en episodis de contaminació. Sabadell no aplicà cap mesura perquè considera que s’ha de tractar en l’àmbit global. Sant Cugat, que era l’altra gran població que volia introduir limitacions importants segons el tipus de vehicle, al final s’ha fet marxa enrere. Per tant, en el conjunt de l’Àrea Metropolitana, que és on es produeixen la majoria de desplaçaments contaminants, no s’aplicaran mesures com les de Barcelona.
Pensar que l’atmosfera té fronteres i que per tant el problema de la capital es resol de la manera que ho ha fet Colau, sense una actuació important a l’Àrea Metropolitana, és una entelèquia. La pregunta és: per què no s’adopten mesures en aquest àmbit metropolità, que està presidit per la mateixa alcaldessa, i es discrimina les persones de menors ingressos en el cas de la capital catalana? Cal dir a més que el perímetre de Barcelona és el més gran de tota Europa, amb excepció de la gran Londres. Amsterdam engloba una superfície de 20 km2, Estocolm de 30 km2, Milà només 8 km2 i Madrid 4,7 km2. Només Berlín amb 88 km2 s’acosta a la xifra de Barcelona de 95 km2. Es parla de les limitacions a la gran Londres, però en el seu cas el que es fa és cobrar una taxa de toxicitat i un peatge de congestió en funció de la zona i de la matrícula del vehicle. No hi ha, per tant, una prohibició radical de circular, com a la capital catalana, sinó un cost per fer-ho. Aquesta mesura facilita la transició a vehicles menys contaminants. Si es combinés amb incentius positius per fer aquest canvi, el resultat seria molt menys onerós per a la població de menors ingressos, que és la que concentra els vehicles més afectats per la prohibició.