Segons un estudi científic, dut a terme per la Universitat de Colònia, el cotxe elèctric és molt més contaminant que el de combustible fòssil. El polèmic estudi, realitzat pel professor de física Christoph Buchal, posa en evidència els dos grans problemes del vehicle elèctric per al medi ambient: les bateries i el procés per obtenir l’electricitat per recarregar-les.
Per obtenir proves empíriques de tal afirmació, la universitat compara les emissions de CO₂ entre un Mercedes Classe C 220d i un Tesla Model 3. Segons l’estudi, les emissions d’aquest vehicle dièsel és de 117 grams per quilòmetre (lleugerament inferior a la mitjana del seu segment). En el cas del Tesla, la situació és sorprenent. Només tenint en compte la fabricació de la bateria que fa servir el Model 3 es generen aproximadament entre 11 a 15 tones de CO₂. Els autors de l’estudi, van calcular que, amb una vida útil de la bateria de deu anys i un quilometratge anual de 15.000 quilòmetres, això significaria de 73 a 98 grams de CO2 per quilòmetre.
A priori, tot i la poca diferència, el Tesla presentaria unes emissions de diòxid de carboni lleugerament inferiors, però la realitat és una altra. Segons els càlculs realitzats en l’estudi, per cada quilòmetre es contamina entre 156 i 181 grams de diòxid de carboni provinent de la producció de l’electricitat amb la qual s’han recarregat les bateries. Per tant, el Tesla Model 3 contaminaria entre 229 i 279 gr / km, gairebé el doble del que ho fa el Classe C 220.
Per contra, els investigadors assenyalen que l’opció més avantatjosa pel que fa a emissions de gasos d’efecte hivernacle és el gas natural comprimit (GNC), que són fins a un terç inferiors a les del gasoil. Segons el professor Buchal, “la tecnologia d’hidrogen i metà ofereix un avantatge addicional a llarg termini, ja que permet que s’emmagatzemi l’excés d’energia eòlica i solar generada durant els pics. Uns excedents que experimentaran un augment significatiu a mesura que creixi la implementació d’aquesta energia renovable “.
L’informe, fins i tot, critica les autoritats de la Unió Europea en propiciar que els cotxes elèctrics purs es considerin a tots els efectes com a zero emissions, que sí que s’aprecien tant en la seva pròpia fabricació com en la recàrrega posterior de les bateries. I referint-se en concret a Alemanya, els investigadors qualifiquen de un error que les polítiques al respecte se centrin en els vehicles elèctrics oblidant d’altres que, en la seva opinió, compten amb un gran potencial.