A Espanya a partir del 2024 no podran circular sota risc de sanciĆ³ els cotxes amb etiqueta B i en aquelles ciutats on han establert Zones de Baixes Emissions (ZBE), Madrid en primer terme. Barcelona Ć©s una singularitat perquĆØ la justĆcia va suspendre la normativa municipal sobre l’OCDE, l’Ajuntament ha recorregut i s’estĆ a l’espera que es dicti sentĆØncia i si hi ha o no un nou recurs per algunes de les parts. La incertesa sobre els cotxes amb aquesta etiqueta plana sobre Barcelona.
I no sĆ³n pocs, el 31,5% dels turismes i comercials lleugers que equivalen a 9,4 milions de vehicles tenen etiqueta B. A mĆ©s un altre 30% no tenen etiqueta. Per tant, mĆ©s del 60% dels vehicles estan afectats per les prohibicions ja en vigor o prĆ²ximes, en especial al que es refereix a l’accĆ©s i circulaciĆ³ a les grans poblacions. Ćs clar que davant aquesta perspectiva alguns ajuntaments ja s’han fet enrere per exemple el de la ciutat de Badalona, una de les mĆ©s grans de Catalunya.
El govern espanyol pressiona perquĆØ totes les urbs d’una certa dimensiĆ³ apliquin aquestes restriccions, perĆ² paradoxalment ha comenƧat el seu mandat com a president de torn de la UE afluixant la pressiĆ³ sobre les limitacions d’emissions per part dels vehicles. Al final la pressiĆ³ d’una sĆØrie de paĆÆsos, entre els quals hi havia ItĆ lia i FranƧa, ha prosperat.
La UE es regeix per les normes 6 i 7 en relaciĆ³ amb les emissions que han anat introduint igualment un procĆ©s de reducciĆ³ de diĆ²xid de carboni (COā) i altres contaminants que obliguen a modificacions creixents als fabricants d’automĆ²bils. Han establert lesĀ ZBEĀ en ciutats europees entre elles les espanyoles. PerĆ² Ć©s cada paĆs qui estableix la restricciĆ³. TambĆ© s’han establert subsidis, en el cas espanyol molt pocs, i impostos, aquests clarament sĆ, per gravar els vehicles contaminants i incentivar els vehicles elĆØctrics.
Es fomenta la infraestructura de cĆ rrega elĆØctrica, perĆ² en aquest capĆtol Espanya estĆ a la cua i aquest fet limita seriosament l’adquisiciĆ³ de vehicles amb aquest tipus de motor. Fet que unit al preu mĆ©s alt que tenen, situa Espanya a la cua de cotxes elĆØctrics. La UE havia establert objectius molt ambiciosos per al 2023 consistents en prohibir la venda de cotxes contaminants.
Ara la ComissiĆ³ proposa modificar la normativa Euroset de manera que retardi del 2025 al 2027 l’entrada en vigor dels lĆmits i les condicions d’emissiĆ³ dels cotxes nous. En el cas dels vehicles industrials el retard fins al 2029. S’ha introduĆÆt, perĆ² una novetat establint lĆmits per les partĆcules que emeten els frens i els neumĆ tics que s’afegiran a les altres restriccions. PerĆ², i aixĆ² Ć©s important, la prohibiciĆ³ de cotxes que emetin COā, Ć©s a dir els de combustiĆ³ que incorporen tambĆ© els hĆbrids, es prolonga del 2030 al 2035. TambĆ© estĆ sobre la taula la proposta alemanya d’exceptuar d’aquesta limitaciĆ³ aquells vehicles que consumeixin combustibles sintĆØtics. Per tant, el panorama general ha afluixat les restriccions i encara Ć©s possible que en la mesura que ens acostem a les noves dates es tornin a flexibilitzar perquĆØ la producciĆ³ d’automĆ²bils Ć©s bĆ sica per a la indĆŗstria europea i Ć©s dubtĆ³s que el tot elĆØctric pel 2035 pugui ser una realitat.
Situats en el cas d’Espanya, perĆ² la batacada que s’acosta per a una bona part de la poblaciĆ³, la situada en les rendes mitjanes i baixes, serĆ important perquĆØ obliga a canviar el cotxe i si se’n compra un de nou ha de pensar-s’ho dues vegades si Ć©s de gasoil, gasolina o fins i tot hĆbrid, donat que en poc mĆ©s d’una dĆØcada no es podran vendre i aixĆ² significa que molt abans el seu valor s’haurĆ depreciat. El ciutadĆ , per tant, de cara al 2024 haurĆ de gratar-se la butxaca. El problema es multiplica si es considera que l’any que ve el govern SĆ”nchez, si continua, retirarĆ totes o la majoria de les subvencions actuals dirigides a palĀ·liar la inflaciĆ³, malgrat que aquesta, segons totes les previsions, continuarĆ sent alta.
A aquest panorama s’hi afegeix el fet que Espanya Ć©s el paĆs gran de l’OCDE i un dels tres d’Europa on mĆ©s s’han apujat els impostos. La llosa que tot plegat configura sobre les esquenes dels ciutadans Ć©s monumental.