El Coronavirus colpeja al sector del transport

Des dels atemptats de l’11-S el sector de les aerolínies no s’havien trobat amb un escenari similar a causa del Coronavirus. Les perdudes podrien ascendir fins als 113.000 milions de dòlars (101.196 milions d’euros), tal com calcula l’Associació Internacional del Transport Aeri (IATA), la qual cosa suposa el triple del pronòstic que hi havia fa tan sols unes setmanes. La primera víctima, l’aerolínia Flybe, podria ser la primera de nombroses empreses del sector del transport. En el cas de la companyia IAG, propietària d’Ibèria, acumula caigudes en un mes de fins al 30%. Norwegian, solament ahir va caure un 30% i Ryanair podria acabar en problema també.

Segons la IATA, l’escenari més crític per al sector del transport es produiria si el brot es prolonga en el temps. En aquest cas suposaria una reducció de 19% dels ingressos mundials del transport aeri de passatgers. Aquests problemes sorgeixen per a un sector que per si mateix estava en problemes. En els últims anys han desaparegut desenes d’aerolínies i unes altres s’han fusionat. El turoperador britànic Thomas Cook ha fet fallida, per exemple, sent el que més passatgers portava a les illes Canàries i Balears. I la situació comporta el fre de les contractacions. Ibèria, per exemple, ja ha comunicat als pilots que suspèn temporalment les incorporacions.

En aquest cas suposaria una reducció de 19% dels ingressos mundials del transport aeri de passatgers Share on X

Però aquesta crisi no sols està afectant el trànsit aeri. En aquest punt, José Ramón Valdivia, secretari general d’ASTIC, la patronal del transport de mercaderies per carretera, assenyala que el flux logístic s’ha trencat pel fre a la producció a la Xina, alguna cosa que es nota especialment en els ports, on els conductors de camions asseguren que estan tenint menys comandes. “Es veuen descensos del 20% que poden pujar al 40% en les pròximes setmanes perquè es triga un mes a traslladar-se a Europa l’aturada a Àsia”, explica Valdivia. En aquest punt, assenyala que arriben menys vaixells i més buits, un extrem que confirmen fonts portuàries però que desmenteixen des d’ATM Terminals Algesires, on asseguren que “tot està en nivells normals”. Per part seva, des del Port de València, on reconeixen caigudes, s’espera una recuperació dels trànsits.

El portaveu d’ASTIC coincideix amb Confebus en alertar d’una onada de fallides en el sector, també les navilieres, si les companyies continuen sofrint fortes caigudes de la demanda. Un missatge que va llançar abans que el Govern italià ordenés tancar el país i limitar al màxim els moviments, i que a Espanya s’elevés el nivell d’alerta. “L’aturada ha existit. Els marges en el sector són molt ajustats i els flux de caixa també. Hi ha por a fallides pel fre de l’entrada de diners”, diu Valdivia.

“Si continua la situació, podrien trencar-se les cadenes de subministrament a principis d’abril. Fins i tot no es nota pels estocs generats per Nadal, les deslocalitzacions productives, que cada vegada es depèn menys de la Xina, i l’impuls de l’ús d’avió. A Espanya, els sectors més sensibles són l’automoció, tèxtil i joguines”, expliquen des d’UNO Logística. En aquesta línia, Francisco Aranda, secretari general d’UN demana que es vagi més enllà i que no sols es retardi el pagament d’impostos. “Cal demanar que s’eliminin les cotitzacions socials a les empreses afectades i que no es tanquin els centres logístics per contagis, ja que això implicaria tancaments o fallides. A més, l’Executiu ha de frenar la pujada d’impostos i la contrareforma laboral”, assenyala.

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.