Després d’anys d’amenaces sobre un augment impositiu en el dièsel, la portaveu del Govern i ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, podria estar estudiant la seva definitiva aplicació per a aquesta legislatura. Segons Montero, ha d’haver-hi un desenvolupament de la política fiscal verda que permeti acompanyar al sector productiu per a aconseguir una economia neutra en carboni.
Pedro Sánchez fa un any va anunciar la seva intenció d’elevar en 3,8 cèntims la càrrega impositiva del dièsel per a recaptar entorn de 670 milions d’euros. D’altra banda, la ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, també es va referir al dièsel declarant que “té els dies comptats”. Any i mig després, amb la nova legislatura en marxa i malgrat que una fiscalitat més severa sobre el dièsel no estigui present en el pacte segellat entre PSOE i Unides Podemos, pot ser una de les peces de la nova Llei de Canvi Climàtic, que l’Executiu de Pedro Sánchez aspira a tenir llista en els pròxims mesos.
L’Avantprojecte de Llei de Canvi Climàtic elaborat pel Govern de Sánchez el febrer de 2019 assegurava que s’anava a treballar per a aconseguir un parc de turismes i vehicles comercials lleugers sense emissions directes de CO₂ en 2050. En la Proposició de Llei sobre Canvi Climàtic i Transició Energètica que van presentar en l’anterior legislatura Unides Podemos, En Comú Podem i Galícia en comú, instava a «una reforma de l’Impost Especial sobre Determinats Mitjans de Transport, de manera que la quota tributària depengui exclusivament de les emissions per quilòmetre de cada vehicle, considerant les emissions respecti dels cotxes disponibles en bena».
Les contínues amenaces per part de les autoritats no sols ja al mercat de turismes, sinó també a tot el transport. Entre altres efectes, el comprador està optant cada vegada més pel rènting, amb la intenció d’esperar que s’albiri un escenari més delimitat. Seguint aquesta línia, fa uns dies l’alcaldessa de Barcelona Ada Colau va proposar a l’Aeroport de Barcelona-El Prat eliminar tots aquells vols en els quals tinguin una alternativa ferroviària.