pla cerdà

DECLARACIÓ SOBRE BARCELONA: Salvem el Pla Cerdà. Salvem l’Eixample

Fa més de 160 anys, el Pla Cerdà va posar Barcelona al món del progrés urbanístic, malgrat l’oposició del govern municipal de l’època. Avui, un altre govern municipal cerca la seva destrucció, i amb aquesta la de Barcelona com a gran ciutat, perquè l’Eixample, que ha funcionat amb èxit al llarg d’un segle i mig d’expansió, n’és el seu fonament.

Cerdà va concebre la nova ciutat de manera igualitària. El principi bàsic era oferir un mateix ample de carrer de 20 metres per a tota la xarxa viària, amb l’excepció d’unes poques vies transcendentals de 50 metres. Així, no hi ha carrers de primera o de segona categoria. No s’afavoria més a uns propietaris, a uns veïns o comerciants, que a d’altres. La mateixa amplitud de voreres, de calçades, l’igual assolament per a tothom, fins i tot idèntica disponibilitat d’arbres cada 20 metres.

L’èxit històric de Cerdà i benefici per a Barcelona rau en l’encert de traslladar la idea d’igualtat a una determinada estructura urbana, a partir de la seva xarxa viària, perquè aquesta és la que expressa la dimensió primera del fet urbà.

Ara, l’inici de les obres de la “Superilla” de l’Eixample, significa, si no ho aturem, el compte enrere per destruir-lo perquè malmenarà la seva essència: la igualtat entre els seus carrers.

L’Eixample és tot el contrari del que pretén la “Superilla” de Colau, que crea un terç de carrers privilegiats, sense trànsit i amb simulacres de verd, que progressivament es gentrificaran i seran pastura de pisos turístics, mentre descarrega tota la contaminació i la circulació sobre els dos terços de carrers restants. Les obres, que ara han començat a Consell de Cent i en alguns altres punts, són el preludi d’aquest gran mal. Una ciutat de primera i una de segona dins del mateix Eixample: l’anti Cerdà.

Suprimir un terç de la vialitat de l’Eixample, significa col·lapsar la resta de carrers, ja molt saturats per les males iniciatives del govern municipal, i amb aquests el conjunt de la ciutat, els serveis de transport i distribució. El seu impacte negatiu va més enllà, perquè l’Eixample és el CBD, el centre administratiu i comercial de l’àrea metropolitana. El perjudici serà doble per les majors dificultats i costos d’accedir a la ciutat, i per la reducció d’activitat a Barcelona; principal actiu econòmic de Catalunya

La Superilla de l’Eixample té poc a veure amb la millora de la contaminació atmosfèrica i les emissions de CO₂, que tenen altres millors de solucions. Respon a un prejudici ideològic: liquidar la mobilitat del vehicle privat; l’elèctric també, sense disposar d’un transport públic que ho faci possible. Persegueix forçar el decreixement econòmic.

El tramvia per la Diagonal agreujarà el desgavell urbanístic.

El més greu és que tot aquest canvi radical de la ciutat es fa sense la tramitació urbanística, garant dels drets dels ciutadans, ni la consulta ciutadana que, fins i tot només pel tramvia, sí que es va produir durant el govern de l’alcalde Hereu, on la iniciativa va ser refusada.

Són transformacions radicals contra els interessos i necessitats de la gent i de Barcelona.

Per aquestes raons, considerem imprescindible i demanem al govern municipal: L’aturada immediata de totes les obres de la Superilla. La seva tramitació com a modificació del Pla Urbanístic vigent. L’establiment immediat d’una data per a la consulta municipal pertinent i l’adopció de les mesures necessàries per fer-la efectiva.

Omple el formulari adjunt si et vols adherir a la Declaració de Converses a Catalunya “Salvem el Pla Cerdà. Salvem l’Eixample”.

    Print Friendly, PDF & Email

    Entrades relacionades

    No s'ha trobat cap resultat.

    8 comentaris. Leave new

    • Todo está enfermedad ocancernen Barcelona se acaba sacando a los delincuentes del Ayuntamiento

      Respon
    • Daniel tejada
      30 novembre, 2022 15:43

      Todo se soluciona sacando los inútiles de ayuntamiento

      Respon
    • Como se puede permitir que unos inutiles dirijan Barcelona ?

      Respon
    • S’estan fent moltíssimes obres sense criteri ni estudis, ni consultes a la ciutadania deixant una ciutat esguerrada que costarà molts diners recuperar revertint lo que s’ha fet.

      Respon
    • Jose luis Marco
      2 desembre, 2022 11:13

      He llegado a pensar si es que no tenemos lo que nos merecemos. Como es posible que después de lo que estamos viendo la gente siga sin salir a la calle. He estado en varias manifestaciones contra Kolau y éramos 4 😽…. Que pena
      me da mi ciudad !!

      Respon
    • No entenc com no es posen d’acord la resta de grups polítics per aturar.ho?
      El que es faci serà molt difícil de tirar enrere!

      Respon
    • Úrsula Balart
      2 desembre, 2022 12:08

      L’Eixample s’ha pervertit des de l’inici: edificacions a l’interior, alçada dels edificis, ni sol ni llum a tots els habitatges, remuntades, etcètera.
      La gentrificació i l’excés de vehicles és pot corregir d’altres maneres.

      Respon
    • Elisa Almirall
      2 desembre, 2022 15:54

      La manca de bons gestors municipals provoca aquestes situacions
      El centre de la ciutat es un caos i la contaminacio al carrer Valencia supera smb escreix els límitd permesos per la UE
      Potser la solucio al problema ha de venir de la ma de la UE

      Respon

    Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà.

    Fill out this field
    Fill out this field
    Introduïu una adreça electrònica vàlida.