Fa més de 160 anys, el Pla Cerdà va posar Barcelona al món del progrés urbanístic, malgrat l’oposició del govern municipal de l’època. Avui, un altre govern municipal cerca la seva destrucció, i amb aquesta la de Barcelona com a gran ciutat, perquè l’Eixample, que ha funcionat amb èxit al llarg d’un segle i mig d’expansió, n’és el seu fonament.
Cerdà va concebre la nova ciutat de manera igualitària. El principi bàsic era oferir un mateix ample de carrer de 20 metres per a tota la xarxa viària, amb l’excepció d’unes poques vies transcendentals de 50 metres. Així, no hi ha carrers de primera o de segona categoria. No s’afavoria més a uns propietaris, a uns veïns o comerciants, que a d’altres. La mateixa amplitud de voreres, de calçades, l’igual assolament per a tothom, fins i tot idèntica disponibilitat d’arbres cada 20 metres.
L’èxit històric de Cerdà i benefici per a Barcelona rau en l’encert de traslladar la idea d’igualtat a una determinada estructura urbana, a partir de la seva xarxa viària, perquè aquesta és la que expressa la dimensió primera del fet urbà.
Ara, l’inici de les obres de la “Superilla” de l’Eixample, significa, si no ho aturem, el compte enrere per destruir-lo perquè malmenarà la seva essència: la igualtat entre els seus carrers.
L’Eixample és tot el contrari del que pretén la “Superilla” de Colau, que crea un terç de carrers privilegiats, sense trànsit i amb simulacres de verd, que progressivament es gentrificaran i seran pastura de pisos turístics, mentre descarrega tota la contaminació i la circulació sobre els dos terços de carrers restants. Les obres, que ara han començat a Consell de Cent i en alguns altres punts, són el preludi d’aquest gran mal. Una ciutat de primera i una de segona dins del mateix Eixample: l’anti Cerdà.
Suprimir un terç de la vialitat de l’Eixample, significa col·lapsar la resta de carrers, ja molt saturats per les males iniciatives del govern municipal, i amb aquests el conjunt de la ciutat, els serveis de transport i distribució. El seu impacte negatiu va més enllà, perquè l’Eixample és el CBD, el centre administratiu i comercial de l’àrea metropolitana. El perjudici serà doble per les majors dificultats i costos d’accedir a la ciutat, i per la reducció d’activitat a Barcelona; principal actiu econòmic de Catalunya
La Superilla de l’Eixample té poc a veure amb la millora de la contaminació atmosfèrica i les emissions de CO₂, que tenen altres millors de solucions. Respon a un prejudici ideològic: liquidar la mobilitat del vehicle privat; l’elèctric també, sense disposar d’un transport públic que ho faci possible. Persegueix forçar el decreixement econòmic.
El tramvia per la Diagonal agreujarà el desgavell urbanístic.
El més greu és que tot aquest canvi radical de la ciutat es fa sense la tramitació urbanística, garant dels drets dels ciutadans, ni la consulta ciutadana que, fins i tot només pel tramvia, sí que es va produir durant el govern de l’alcalde Hereu, on la iniciativa va ser refusada.
Són transformacions radicals contra els interessos i necessitats de la gent i de Barcelona.
Per aquestes raons, considerem imprescindible i demanem a tots els partits polítics:
• La reversió de l’urbanisme tàctic tal com s’ha aplicat.
• Recuperació del carrer Consell de Cent i retorn al seu estat de carrer de l’Eixample, aprofitant per millorar voravies, paviment, arbrat i mobiliari urbà.
• Deixar sense efecte tot el projecte de la superilla de l’Eixample.
• Deixar sense efecte la prolongació del tramvia per Diagonal.
• Si és necessari, sotmetre a consulta ciutadana les dues iniciatives en el proper mandat, prèvia informació de les seves conseqüències sobre la contaminació, la mobilitat i l’economia de l’Eixample i la Ciutat, de la superilla i el Tramvia.
• La definició d’una alternativa en el marc del Pla Cerdà per millorar les condicions de vida de l’Eixample, i en general de Barcelona: salut, qualitat de l’aire, mobilitat, seguretat, neteja, millora de l’activitat econòmica, i qualitat de vida.
25 comentaris. Leave new
Todo está enfermedad ocancernen Barcelona se acaba sacando a los delincuentes del Ayuntamiento
Todo se soluciona sacando los inútiles de ayuntamiento
Están muy enganchados, como garrapatas, al tener el poder (y los recursos) tienen ventaja sobre otros partidos que tienen que partir desde cero. Solo la unión, miles de personas en las manifestaciones contra la cabeza visible Colau, no dos o trescientas personas como mucho.
Como se puede permitir que unos inutiles dirijan Barcelona ?
S’estan fent moltíssimes obres sense criteri ni estudis, ni consultes a la ciutadania deixant una ciutat esguerrada que costarà molts diners recuperar revertint lo que s’ha fet.
Res més els interesa el que deuen cobrar en comissions. N’estic més que segur.
He llegado a pensar si es que no tenemos lo que nos merecemos. Como es posible que después de lo que estamos viendo la gente siga sin salir a la calle. He estado en varias manifestaciones contra Kolau y éramos 4 😽…. Que pena
me da mi ciudad !!
Si la política municipal que hace la depredadora urbanística Colau, la hiciera la derecha, estos paraítos que gobierna Barcelona ya habrían incendiado la ciudad denunciándola, pero se cuidan mucho mintiendo no solo a los ciudadanos en general si no también a los adeptos a los que tienen idiotizados.
No entenc com no es posen d’acord la resta de grups polítics per aturar.ho?
El que es faci serà molt difícil de tirar enrere!
L’Eixample s’ha pervertit des de l’inici: edificacions a l’interior, alçada dels edificis, ni sol ni llum a tots els habitatges, remuntades, etcètera.
La gentrificació i l’excés de vehicles és pot corregir d’altres maneres.
La manca de bons gestors municipals provoca aquestes situacions
El centre de la ciutat es un caos i la contaminacio al carrer Valencia supera smb escreix els límitd permesos per la UE
Potser la solucio al problema ha de venir de la ma de la UE
Aquesta disbauxa d’obres a la ciudad de bcn , ha d’acabar si us plau
CORTAR CALLES, CARRILES, ACCESOS, ETC, HACE QUE OTRAS CALLES SE SATUREN DE TRANSITO, ES TAN DIFICIL DE ENTENDER ESTO, O CREEN EN LOS MILAGROS ESTA CUADRILLA DE DESCEREBRADOS.
Barcelona ,desde que tenemos a Colau and Cia ,se ha convertido en una ciudad provinciana y llena de obstáculos. Bloques de hormigón amarillos, pilones que dividen las calles para que los buses y taxis pasen por ese carril, pero estos se lo saltan y prefieren utilizar los carriles libres de obstáculos.una ciudad que no está pensada para los ciudadanos mayores o de una cierta edad que no pueden utilizar bicis, patinetes, etc. parece que no existimos. Es un desastre y no puede permitirse que se ponga un tranvía en la Diagonal cuando ya se hizo una consulta ciudadana y salió negativa al tranvía…
Las soluciones que se plantean aquí en esta propuesta de Salvem Barcelona y algunas de las de los comentarios, me parecen muy apropiadas e idoneas
Fotem fora aquesta impresentable de Colau i tota aquesta colla d’inutils del Ajuntament
Recuperem Barcelona
No al terrorismo del Ayuntamiento, fuera Colau y su banda
Tenemos que manifestarnos todos , y salvar a nuestra ciudad y sacando a todos los mafiosos del ayuntamiento , incluyendo a la Colau , Collboni y Maragall.M
La contaminación, la salud y el clima son únicamente pretextos, además imposibles de probar, para imponer la agenda 2030 del Forum Económico Munidal. Que busca someternos aun más y privarnos de una libertad básica como es la de la movilidad (la única libertad que se priva a los presos en una penitenciaria). Por cierto, el CO2 es un gas natural sin el cual no existiría la vida en el planeta, y las temperaturas se están recuperando desde el final de la última pequeña edad del hielo que acabó aproximadamente hace 150 años. Dejemos de demonizar el CO2.
Fà anys que vaig dibuxar una proposta de Super Illa que només topava amb el carrers en diagonal (fonamentalment Diagonal, Meridiana) situadas el example. No te solució fàcil, com tampoc la te la unio del eixample amb els antic nuclis urbans als volts de la gran ciutat (Gràcia, Sarrià, Horta, Sant Andreu, Sant Genis, etc.).
Però hi havia solució per millorar l’eixample. Avui ja no sé si es possible, especialment amb la recuperació dels tranvies (mentres rebutxan els trolebuses i el autobusos elèctrics).
Jo em pregunto si volen reduir la contaminació,perqué no comencen a fer una campanya contra cotxes, camions i autocars, parats al ralentí, sense circular, duran llargues estones,perquè els seus usuaris estan amb la calefacció,aire condicionat dins dels seus vehicles?
Els vehicles són per fer desplaçaments, no per estar-hi sentats amb el motor engegat, com si fos una casa.Hi ha països que et poden sancionar per aquest motiu.
Pel que fa a les superilles de l’Eixample, estic totalment d’acord,que és absolutament discriminatori, els que tenen la sort de viure-hi,augmentaran els preus dels pisos i lloguers i els altres carrers, s’hauran d’empassar tots els sorolls i contaminació de tota circulació del centre de Barcelona.No te cap llogica.
En fi, crec que aquest govern municipal no va gens bé Sra.Colau,no es tracte de fer les coses sense un plà ben definit per tothom els que hi vivim.
Tenemos que salvar Barcelona de estos inútiles. Da igual la ideologia. Necesitamos a alguien “amb seny”, cosa que ha desaparecido por completo en el mundo de la política.
mucha peatonalizacion, pero la contaminación de desplaza a otras calles y los atascos, pero no cuidan los jardines, ejemplos de mi zona, Josep Tarradellas con la rices de los arboles a flor de piel , los jardines Montserrat ( Córcega,rocafort,rosello ) hechos un asco, sin césped en la zona de césped, ni flores en los alcorques de los grandes árboles, ni siquiera los riegan para ver si hay suerte y sale la floración espontánea.
La Colau està destrossant la ciutat.
He estat esperant tota una vida de treball per poder gaudir de la meva Barcelona, i ara que ja estic jubilada, no la puc gaudir perque l’alienígena ens l’ha robat. Espaís, cultura i records. No reconec la Barcelona que ningú hauria d’haver-hi posat les urpes, i menys un ésser tan despreciable com la innombrable, que només ha demostrat despreci per els Barcelonins.
Quantes tonteries que es llegeixen en aquests comentaris. I quina falta de visió de futur.