metavers

Què és el metavers?

Ja és un lloc comú entre nosaltres el que significa internet i el món digital, la possibilitat d’accedir a informació de tota mena des de qualsevol part del planeta, l’ús massiu de botigues on-line, sense horari ni distàncies, la confluència d’opinions de tot tipus a les xarxes socials… L’impacte del món digital a la vida quotidiana és indubtable, des del teletreball als ciberatacs, des de les reunions virtuals als vídeos virals, des dels fòrums especialitzats al ciber-assetjament.

Ara ens interpel·la un nou concepte, el metavers, que no és res més que un nou pas en l’experiència del món digital.

Fins ara, els mitjans habituals per accedir als continguts digitals eren l’ordinador i el telèfon intel·ligent (smartphone). Des de la pantalla de l’ordinador o des de la del mòbil accedíem a pàgines web, plataformes de vídeo o aplicacions especialitzades. Al metavers, el punt d’accés seran les realitats esteses (XR, de l’anglès eXtended Reality), que inclouen la Realitat Virtual (VR), la Realitat Augmentada (AR) i la Realitat Mixta.

La Realitat Virtual ens permet accedir a experiències immersives, on l’espectador o usuari se sent envoltat per imatges que l’emboliquen completament, com si estigués al centre d’una pantalla de projecció totalment esfèrica. La sensació és la de ser teletransportat a un espai diferent, que pot ser un vídeo esfèric gravat a dalt d’una torre inaccessible o un escenari 3D fictici on es desenvolupa un joc eliminant zombis.

A la Realitat Augmentada, l’observador no perd la visió real de la realitat circumdant, però sobre aquesta imatge real s’hi afegeixen imatges virtuals. Les pel·lícules han explotat molt aquest recurs, per exemple, al casc d’Iron-man, on s’hi inclou informació de l’entorn, dades de les persones que es creuen o videotrucades en temps real.

La Realitat Mixta, menys desenvolupada per ara, uneix les tecnologies anteriors, portant el món real al virtual. Per exemple, representant en un escenari tridimensional virtual (com a VR) la imatge que estaríem veient al món real (com a AR). Quina utilitat pot tenir això? Doncs, per exemple, poder caminar per un edifici ple de fum o per un bosc a les fosques.

Un altre avenç que ofereixen els nous dispositius XR són el reconeixement dels gestos de les mans com a mitjà d’interacció amb la màquina. El desenvolupament de sensors en peces com guants, jaquetes o pantalons permeten utilitzar el cos com a emissor i receptor d’informació digital.

En principi, el metavers aporta al món digital una nova interfície, un punt d’entrada nou, que passa de la pantalla plana de l’ordinador o del mòbil, a l’experiència inversiva de les XR, de la textura del joystick o del teclat, a la plasticitat de les mans o l’expressió corporal. Però l’habilitació d’una interfície nova possibilita l’accés a noves experiències. Per exemple, podrem ballar, barallar, fer gimnàstica o saltar en paracaigudes de forma digital amb sensacions gairebé reals. I això no és una cosa del futur llunyà, ja és aquí.

Al metavers, el punt d'accés seran les realitats esteses, que inclouen la Realitat Virtual , la Realitat Augmentada i la Realitat Mixta. Click To Tweet

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

Menú