Ćs una evidĆØncia que l’acord entre Ferraz i Puigdemont ha trasbalsat una bona part de la societat espanyola. No ha estat nomĆ©s aquest fet, Ć©s clar. L’acord inicial de SĆ”nchez amb Bildu va comenƧar a escalfar l’ambient -perĆ², poc. L’acord amb ERC va fer pujar molt el to perquĆØ ja incorporava l’amnistia. PerĆ², el detonant final ha estat el text acordat amb Puigdemont.
La constataciĆ³ Ć©s evident. No seran 2 milions els que s’han manifestat aquest diumenge a Espanya, perĆ² certament sĆ que sĆ³n mĆ©s de mig miliĆ³ i en tot cas molta gent. Ćs un error Ć²ptic i polĆtic voler liquidar aquestes grans manifestacions de disconformitat, com ho fan alguns ninotaires dels mitjans catalans disfressant-los de feixistes. DĆ©u ens lliuri que n’hi haguĆ©s tants.
Ni tampoc es poden liquidar els titulars del tipus “La dreta es manifesta”. Ćs sens dubte la dreta, perĆ² tambĆ© Ć©s bastant mĆ©s. Es tracta de tot un ampli espectre del poble espanyol que veu amb mals ulls els acords, i aixĆ² no Ć©s un bon auguri per als interessos de present i futur de Catalunya, perquĆØ hi ha un ensenyament histĆ²ric, que Jordi Pujol tenia ben assumit i que Mas ja va comenƧar per oblidar, que no Ć©s altre que tenir clar que deixar Catalunya, en mans d’algun dels partits espanyols Ć©s un risc terrible a mitjĆ termini, mĆ©s quan les raons per establir acords ja no es mouen en el terreny dels ideals sino senzillament dels vots necessaris perquĆØ SĆ”nchez, que fa 4 dies defensava el contrari, pugui mantenir-se a la presidĆØncia del govern. I junt amb la gent, una part important del que Ć©s “estat”, el Consell General del Poder Judicial.
Totes les associacions de jutges de centre, esquerra i dreta, igual que totes les associacions de fiscals, les sales de govern de diversos tribunals superiors de justĆcia, mĆ©s de 80 jutges degans, colĀ·legis d’advocats de l’administraciĆ³ de justĆcia, el Consell General de Procuradors, grans despatxos d’advocats, entre els quals es troba Roca i Junyent, cossos de funcionaris l’estat de tota mena i condiciĆ³, les associacions empresarials d’Ć mbit espanyol, les 6 associacions de la GuĆ rdia Civil i les 4 de la Policia Nacional. Es pot trivialitzar, perĆ² la veritat Ć©s que es tracta d’una commociĆ³ com fa dĆØcades el sistema polĆtic espanyol no patia.
I Ć©s que el canvi assolit, mercĆØ a l’acord amb Junts Ć©s realment espectacular.
Situem telegrĆ ficament els seus perfils:
- La narrativa del text, el que figura a l’inici de tot com “Antecedents” Ć©s la narrativa de l’independentisme. Es remunta fins a les constitucions catalanes passant per la retallada de l’Estatut i el referĆØndum amb alĀ·lusiĆ³ a les causes obertes. Ćs un precedent que no tĆ© recorregut.
- Assenyalar formalment que es tracta d’una oportunitat histĆ²rica i d’obrir una nova etapa. La feblesa mĆ©s important d’aquesta ambiciosa aspiraciĆ³ Ć©s que es tracta d’un pacte entre perdedors de les Ćŗltimes eleccions i tambĆ© perquĆØ les oportunitats histĆ²riques que no compten amb l’alternativa espanyola del govern de torn acaben tenint mal resultat per a Catalunya.
- ConsagraciĆ³ dels principis de negociaciĆ³ i acord per resoldre els conflictes explicitant que els acords han de respondre a la demanda majoritĆ ria del Parlament de Catalunya.
- Ā Malgrat l’acord, constataciĆ³ de les profundes discrepĆ ncies: JxCat considera legĆtim el mandat del referĆØndum de l’1-O i la declaraciĆ³ d’independĆØncia. El PSOE li nega tota legalitat i validesa. Ćs possible pactar un futur ben assentat i una nova etapa sobre aquesta insostenible contradicciĆ³ de les parts?
- Un altre precedent histĆ²ric que ha cedit el PSOE: mecanisme d’acompanyament, verificaciĆ³ i seguiment per una instĆ ncia internacional i amb negociacions que es faran fora d’Espanya.
- Dos Ć mbits de negociaciĆ³: a) superaciĆ³ dels dĆØficits i lĆmits d’autogovern. b) Reconeixement nacional de Catalunya.
- En la primera reuniĆ³ d’aquest novembre es plantejaran tot un seguit de qĆ¼estions si bĆ© de manera no exhaustiva. Junts plantejarĆ el referĆØndum en el marc de l’article 92 de la ConstituciĆ³, que regula els referĆØndums consultius amb participaciĆ³ de tots els ciutadans, convocat pel rei, a proposta del president del govern, prĆØvia autoritzaciĆ³ del CongrĆ©s. TambĆ© plantejarĆ la modificaciĆ³ de la llei orgĆ nica de finanƧament per excloure Catalunya del rĆØgim general a fi d’aconseguir la cessiĆ³ del 100% dels tributs. Per la seva part, el PSOE plantejarĆ en relaciĆ³ amb els dos punts anteriors el ple desenvolupament de l’Estatut del 2006 i la singularitat institucional, cultural i lingĆ¼Ćstica de Catalunya. En l’ordre econĆ²mic i d’autogovern, els socialistes presentaran mesures que permetin l’autonomia financera, l’accĆ©s al mercat i el diĆ leg sobre el model de finanƧament, a mĆ©s de presentar un pla per facilitar i promoure el retorn de les seus socials de les empreses que van marxar de Catalunya. Ćs possible arribar a acords amb tesis tan distants? QuĆØ farĆ el PSOE per empĆØnyer les empreses a tornar a Catalunya? Llegit amb atenciĆ³, l’acord sembla histĆ²ric, perĆ² les possibilitats que es resolgui positivament el que es planteja, mĆ©s enllĆ de la llei d’amnistia, que aquesta sĆ que es cobra al comptat, sembla difĆcil.
- Finalment, la llei d’amnistia que inclou el concepte del lawfare, que ha commogut la justĆcia, de la qual sĆ que Ć©s cert que tal com estĆ redactat es pot entendre que es crearan comissions d’investigaciĆ³ sense precisar quina i per quĆØ, que poden donar lloc a responsabilitats dirigides a veure si s’ha produĆÆt una judicialitzaciĆ³ de la polĆtica. Aquest punt, amb la seva formulaciĆ³ textual, portarĆ molta histĆ²ria i tensiĆ³.
D’acord ambĀ aquest text,Ā Pedro SĆ”nchezĀ tĆ© els vots de Junts. PerĆ² el conjunt de la legislatura queda subjecte al compliment dels acords que resultin de la negociaciĆ³. Ćs clar que les negociacions poden serĀ tanĀ llargues abans d’arribar a acords que s’exhaureixi la legislatura.
Els partits independentistes i en particular JxCat, es juguen la credibilitat que els hi queda al fet que tot plegat i mĆ©s enllĆ de l'amnistia no quedi en una volada de coloms Share on X