La Carrera de la Dona de Madrid atorgava com a regal dels patrocinadors, no com a premi, una Thermomix. Aquest fet ha provocat l’acusació de masclisme per part de la secretaria d’estat d’Igualtat Ángela Rodríguez “Pam”, personatge pintoresc més conegut per les seves polèmiques que pel seu treball en el ministeri.
A Twiter va emetre missatges en els quals considerava que regalar una Thermomix a la guanyadora era discriminatori. A aquesta posició s’hi va apuntar la candidata a la presidència de la Comunidad de Madrid, Alejandra Jacinto, també d’UP, que va dir que eren masclistes els regals a dones que tinguin a veure amb tasques domèstiques. Del que per deducció es pot concloure que només es poden regalar als homes.
Però TV3, que sempre està a l’última, s’hi va apuntar, com no podia ser d’altra manera, a aquesta tesi i a la tertúlia de la tarda del dia 9 es van dedicar a trinxar els organitzadors, a Thermomix, i a un senyor baixet de Conca que passava per allí. És evident la ximpleria de tot plegat. Un home o una dona estarien encantats que els hi regalin una Thermomix perquè és un instrument útil i que costa entorn dels 1.000 euros. Voler veure en això masclisme és fruit de la malaltia infantil de la cultura mediàtica i política espanyola, que un estudi de la Fundació Vincenso assenyala que els mitjans de comunicació que utilitzen més expressions desqualificadores com masclisme i altres d’equivalents són els d’Espanya. Aquest és una anàlisi feta sobre 36 països del món, 124 mitjans de comunicació i 98 milions d’articles. Després d’Espanya i a molta distància el segueixen França, Regne Unit, Brasil i Austràlia.
Un aspecte afegit d’aquesta informació, que porta darrere un important aparell estadístic, és que pràcticament cap gran mitjà de comunicació espanyol l’ha reflectida. És un fet escandalós. La diferència entre Espanya i el país que la segueix, França, és d’una proporció 4 vegades superior i això ja marca la diferència. Si s’observa en el gràfic, es veurà que hi ha un suau pendent descendent en un primer lloc d’una dimensió descomunal que revela l’anomalia espanyola. Aquest gràfic expressa la mitjana anual d’expressions concretament sexisme, sexista, masclisme, masclista, misogínia, misogin en el període 2015-2021.
Un fet que crida l’atenció és que aquesta molt destacada posició espanyola s’assoleix a partir del període 2004-2005, és a dir del govern Rodríguez Zapatero. En altres termes, hi ha una clara impulsió que comença amb el PSOE de Zapatero, es manté amb tendència a decréixer al període Rajoy i torna a augmentar en l’actual mandat de Sánchez. La Sexta és junt amb la televisió basca i Telecinco, per aquest ordre, els tres mitjans mundials dels països analitzats que destaquen més. De fet, fins al lloc 8è no apareix un mitjà estranger, The Guardian i La Vanguardia apareix ja en el lloc 11è. L’estudi no ha contemplat TV3, però intuïtivament sembla clar que ocuparia un lloc destacat.
El cas de la Thermomix i de la reacció de la secretària del ministeri d’Igualtat és un exemple de per què Espanya significa una anomalia en el context global. Una vegada més i per raons diferents, “Spain is different”.