Nous fets confirmen la dissortada situació de l’ensenyament a Catalunya, sense que el govern es vegi capaç de fer res d’útil, a judicar pels fets. Com és possible que el país dels grans moviments de renovació pedagògica estigui avui a la cua d’Espanya, que no és exactament un país modèlic pel que fa al resultat del seu sistema escolar? Ara, els resultats de les proves d’accés a la universitat, PAU, han tornat a reblar el mateix clau.
Per primera vegada, en matemàtiques no s’ha superat la nota mitjana, l’aprovat, en arribar només al 4,87. Plou sobre mullat. També en les altres proves específiques, sense arribar al suspens, s’han produït unes pitjors notes en física, geologia, tecnologia i enginyeria. En termes generals, el conjunt dels resultats és inferior, i cou especialment el fet que la llengua i literatura catalana, prova de la fase general, hagi estat la que ha enregistrat la pitjor nota dels darrers anys, un 6,62. Fet que confirma que l’ensenyament del català, malgrat ser llengua vehicular, s’ha convertit en una mena d’assignatura “maria”. Aquest fet assenyala una forta incapacitat pedagògica.
Una mica abans, una segona llum vermella s’ha encès. Han estat les proves PISA sobre competència creativa. El mes de desembre passat es van fer públiques les notes corresponents a les competències troncals, matemàtiques, lectures i ciències, corresponents a les proves de la primavera del 2022. Tal com estava previst, des de juny s’han publicat resultats d’aquesta quarta pota que avalua la capacitat creativa dels alumnes. El resultat ha tornat a ser advers per a Catalunya. Ocupa el lloc 12 entre 17 autonomies, que encapçala Madrid amb un 34,8 de puntuació, i que aconsegueix que tot el conjunt de l’alumnat que ha fet la prova se situï dins del nivell 4, que és el màxim. Catalunya, per la seva banda, ha assolit una puntuació del 32,2 i gairebé la meitat dels alumnes estan per sota el nivell 4.
Però és que si es furga una mica, es veuran referències que encara empitjoren més el panorama. Concretament, la diferència entre nois i noies, que perjudica els primers, és la segona més alta d’Espanya (2,8 p.p.), mentre que Espanya (2,2), OCDE (2,7) i UE (2,6) tenen diferències menors. En el capítol de la desigualtat, també sortim malparats. Som, després de Múrcia, la comunitat on la desigualtat social té més impacte en les competències creatives (8,6), molt per sobre de la mitjana espanyola (3,6), si bé millor que els valors corresponents per a Europa i l’OCDE.
Recordem que, en teoria, Espanya té un sistema educatiu que diu que valora més el seu caràcter inclusiu que propiciar nivells alts. Com a mínim cal dir que en el cas de Catalunya no es dona ni una cosa ni l’altra. També es repeteix aquest problema en el cas dels immigrants, que treuen pitjors resultats i que situen a Catalunya també en la segona posició.
No deixa de ser cridaner que un país on majoritàriament sempre han governat les esquerres es produeixi un desastre educatiu i una acumulació de factors de desigualtat. No es pot argumentar que és per l’efecte d’una gran ciutat com Barcelona, perquè en el cas de Madrid aquests problemes no es donen ni de lluny amb la mateixa intensitat.
Paga la pena recordar que en les esmentades proves PISA, Catalunya va quedar a la cua. Només Andalusia, Canàries i Castella-la Manxa obtenien posicions pitjors. En aquest context, cal recordar els problemes que pateixen els nostres adolescents i el fet que hi ha una xifra molt alta d’estudiants que falten a classe habitualment (30%) o que arriben amb retard (50%).
Ara això sí, la Generalitat demostra la seva creativitat i preocupació pedagògica. Per exemple, l’última prova la tenim en els vídeo contes dedicats a l’escola destinats a nens de 3 anys, en els quals s’ensenyen que hi ha pares que queden embarassats i que ser diferent vol dir ser transsexual, bisexual o homosexual. En els materials dirigits als nens de 10 anys, se simula un acte sexual entre dues persones del mateix sexe. Un altre tipus de vídeo conte explica que no cal preguntar a una dona embarassada si espera un nen o una nena, sinó si tindrà penis o vagina. Com es pot veure, materials formidables per resoldre la nostra crisi educativa.
📚 La situació de l'ensenyament a Catalunya és preocupant! Resultats baixos en les proves PAU i PISA. Matemàtiques, física, tecnologia i fins i tot llengua catalana registren notes alarmants. Què es pot fer per revertir aquesta… Share on X