Moltes de les crítiques que s’adrecen actualment a la UE són infundades, car no tenen prou en compte que és un projecte en construcció, començat fa setanta anys i encara inacabat. Tampoc són massa conscients que la UE ha travessat els darrers quinze anys una concatenació de problemes d’una magnitud tal que li han provocat una “crisi existencial“, que pretén superar al llarg de la seva legislatura actual (2019-2024).
La UE presenta les febleses pròpies d’un projecte en construcció, avui aguditzades per l’existència d’un nou marc geopolític global caracteritzat per l’existència d’una gran rivalitat entre gegants -els Estats Units i la Xina- i el retorn ambiciós d’imperis com Rússia, Turquia, l’Índia o Iran. Per això la UE no pot jugar el paper d’un veritable “actor global“ que li correspon en aquest nou panorama geopolític ple de perills. És certament “un gegant econòmic“ (una de les tres primeres economies del món, primera potència comercial i d’ajuda humanitària, mercat interior més important del món), és el model més avançat d’integració regional i és l’espai de llibertat, seguretat jurídica i protecció social més gran del món, però al mateix temps pot ser definida com “un nan polític i un cuc militar“, parafrasejant el que s’ha dit tantes vegades d’Alemanya.
Durant un llarg període de temps -des de la seva fundació l’any 1951 fins a aproximadament començaments de la segona dècada del segle XXI- la UE s’ha trobat còmodament protegida en el marc de les relacions internacionals pels Estats Units i l’OTAN, però els vells temps de comoditat s’han acabat.
Durant aquells seixanta anys, la geopolítica va conèixer un primer període de guerra freda i d’ordre mundial bipolar -amb els Estats Units i l’URSS com les úniques grans potències- i un segon període d’ordre mundial unipolar a partir de 1989, amb els Estats Units com a única superpotència hegemònica, després de la caiguda del Mur de Berlín i la posterior desaparició de l’URSS l’any 1991. La UE es va anar consolidant al llarg d’aquells seixanta anys com el projecte d’integració supranacional més admirat, dins un ordre liberal mundial basat en regles i en el multilateralisme.
La UE es va anar consolidant al llarg d’aquells seixanta anys com el projecte d’integració supranacional més admirat, dins un ordre liberal mundial basat en regles i en el multilateralisme.
La UE observava amb satisfacció com el seu soft power (poder tou, no militar) i les idees que fonamentaven el seu projecte polític (democràcia liberal, economia social de mercat i cooperació transnacional) esdevenien hegemòniques, especialment a partir del final de la guerra freda l’any 1989 (caiguda del Mur de Berlín). En un context de satisfacció i complaença, els estrategs europeus estaven convençuts de què la UE no havia d’aspirar a ser una potència clàssica. Robert Cooper, diplomàtic britànic, es referia habitualment a la UE com el millor exemple d’un “Estat postmodern“. Argumentava que l’any 1989 no va marcar solament la fi de la guerra freda sinó també el final dels sistemes polítics internacionals dels darrers tres segles, des de la Pau de Westfàlia, basats en l’equilibri de poder i l’ambició imperial.
En el tombant de segle, Robert Cooper col·laborava a Brussel·les amb Javier Solana, Alt Representant de la UE per a Afers Exteriors i Política de Seguretat. Ells dos varen ser els artífexs de la primera Estratègia de Seguretat de la UE, apareguda l’any 2003, caracteritzada per un plantejament ple de confiança i d’optimisme.
El redactat de l’Estratègia començava així: “Europa no ha sigut mai tan pròspera, tan segura ni tan lliure com avui. La violència de la primera meitat del segle XX ha donat pas a un període de pau sense precedents a la història europea. La UE mai s’havia vist rodejada com ara per països amics“. El document acabava amb un gran elogi del soft power de la UE en matèria internacional. La UE es veia a si mateixa com una “potència normativa“ que aspirava a exportar el seu model de governança “postmodern“ a la resta del món, al mateix temps que anava imposant les seves regles i estàndards a la resta de països, sobretot en matèria comercial.
Però l’ordre mundial ha canviat a partir de la primera dècada del segle actual.
És qualificat per diversos analistes de diferents maneres: ordre inexistent, desordenat, rivalitat entre gegants, retorn a la guerra freda, bipolar imperfecte (els Estats Units i la Xina en oberta competència), multipolar (retorn dels imperis), en forma de xarxa i nòduls, etc.
La confiança i l’optimisme va anar desapareixent al llarg de la primera i segona dècada del segle vint. Des de 2005 fins al 2020 la UE ha viscut un període de veritable “crisi existencial“ (en paraules de l’anterior president de la Comissió Europea, el luxemburguès Jean-Claude Juncker) produïda pel sumatori d’una sèrie consecutiva de crisis: rebuig en referèndum del projecte de tractat constitucional de la UE (2005), Gran Recessió econòmica (2007), policrisi de l’euro (2010) (econòmica, financera, institucional, de relat, de legitimitat), ocupació de Crimea per part de la Rússia de Putin (2014), crisi dels refugiats (2015), Brexit (2016), elecció d’un president nord-americà declaradament antieuropeu (Trump, 2016, segons qui “la UE és un projecte fallit i l’euro una recepta per a la ruïna dels països”), creixement dels nacionalpopulismes antieuropeus, pandèmia del coronavirus (2020) … És clar que des de la seva fundació la UE està acostumada a viure alts i baixos (períodes d’eurooptimisme i d’europessimisme), però el cert és que els darrers quinze anys han sigut molt durs i han constituït el període viscut més llarg i amenaçador d’europessimisme.
Les grans qüestions que ara mateix interessen més al ciutadà europeu de la UE -gestió de la pandèmia, programa de recuperació contra el virus, actuació en el món com un actor global- han de ser jutjades tenint en compte que la UE és un projecte inacabat, que porta darrere seu un període de quinze anys de “crisi existencial” del que tot just s’està recuperant.
Sobre la gestió de la pandèmia, és palès que molta gent considera que ha estat senzillament un desastre.
No obstant això, s’ha de reconèixer que la decisió de centralitzar a Brussel·les la compra de vacunes ha estat un gran encert, car d’aquesta manera s’han evitat discriminacions i rivalitats entre els Estats membres de la UE. Amb la contractació de vacunes, la UE ha sigut prudent i ha anat amb peus de plom, però s’ha trobat amb incompliments inesperats per part d’algunes empreses farmacèutiques, que tracta de corregir.
Actualment a la UE s’està vacunant a gran ritme, com és el cas de Catalunya, i tot apunta que a l’estiu s’arribarà a l’objectiu: el setanta per cent de vacunats. Els Estats membres tendeixen tradicionalment a apuntar-se els èxits i a culpabilitzar sistemàticament Brussel·les dels fracassos. Per altra banda, poques vegades es reconeix o es comenta que la UE no té competències sanitàries importants cedides pels governs nacionals.
Ni tan sols el Programa Next Generation EU s’ha escapat de l’onada de crítiques, malgrat representar un gran pas endavant, de caràcter federalitzant, en la integració europea, al ser la primera vegada que tots els Estats membres accepten mutualitzar el cost d’una crisi econòmica. Sovint s’ignora que la condicionalitat d’aquest Programa de Recuperació obligarà a acceptar les regles democràtiques a països que, com Hongria o Polònia, tracten de construir “democràcies il·liberals“ a partir d’una preocupant deriva autoritària que experimenten des de fa anys.
En matèria de política exterior, s’han magnificat determinades “bufetades diplomàtiques” que Rússia o Turquia haurien infligit recentment a la UE. No s’assenyala suficientment que la política exterior de la UE funciona malgrat que continua existent la vetusta regla de la unanimitat, que suposa el dret de veto de cadascun dels Estats membres, a l’hora de prendre decisions importants. Si es vol que la UE pugui jugar un rol d’actor global en el nou i difícil marc geopolític global, cal alliberar la política exterior europea de la regla establerta de la unanimitat. La UE és encara essencialment una unió d’Estats. Cal posar en relleu que mentre cada Estat membre pugui anar fent cavalier seul (anar per lliure) amb una política exterior d’interessos propis, a la UE li costarà fer-se respectar.
la política exterior de la UE funciona malgrat que continua existent la vetusta regla de la unanimitat, que suposa el dret de veto de cadascun dels Estats membres
Josep Borrell, actual Alt Representant de la UE per a Afers Exterior i Política de Seguretat, acaba d’escriure el següent (Le Grand Continent, Groupe d’etudes géopolítiques, París, desembre 2000): “És urgent que la UE augmenti la seva capacitat d’actuar en un món cada vegada més perillós, la UE ha d’aprendre a parlar el llenguatge del poder. Sense l’eliminació del dret de veto en política exterior això no serà possible. El futur dels europeus dependrà en gran manera de la nostra capacitat per treure Europa de la crisi de la Covid-19 i, al mateix temps, augmentar el seu paper i el seu pes en el món“.
La UE és la llar de les nostres llars, i la construcció d’aquesta llar comuna certament dista encara d’haver-se acabat. No es pot perdre de vista que existeixen forces important interessades en què no s’acabi mai. Només cal pensar, per exemple, en la Rússia de Putin o en alguns mitjans d’informació britànics.
La casa comuna encara no està acabada, però, tot i això, és millor trobar-se a dins que no pas a fora. Recordem aquella frase que acostumava a pronunciar l’Ambaixador Alberto Ullastres quan negociava amb l’antiga Comunitat Econòmica Europea (CEE), avui UE: “puede que dentro haya goteras, pero la verdad es que fuera llueve a cántaros “. Aquella frase continua essent aplicable en els nostres dies.
La confiança i l’optimisme va anar desapareixent al llarg de la primera i segona dècada del segle vint. Des de 2005 fins al 2020 la UE ha viscut un període de veritable crisi existencial Share on X