Es manté la vaga dels transportistes a Madrid malgrat l’acord assolit pel govern amb la CNTC

Finalment, després de més de 13 hores de negociació, el govern va tancar ahir un acord amb el Comitè Nacional de Transports per Carretera (CNTC), però malgrat aquest fet, els transportistes que han iniciat i han estès la vaga, que són bàsicament els autònoms i de petites empreses, consideren que l’acord és insuficient i mantenen la manifestació davant del Ministeri de Transports i l’aturada.

Els acords aconseguits consisteixen bàsicament en ajuts per un total de 1.050 milions d’euros. D’aquesta xifra, 600 milions estaran dirigits a una bonificació de 15 cèntims per litre de combustible per als professionals d’aquest col•lectiu, així com per als taxistes i per a les ambulàncies. Les petrolieres, per la seva banda, hi afegiran uns altres 5 cèntims com a mínim. Cal recordar en aquest sentit que els grans beneficiaris de la crisi no són tant les companyies elèctriques com les petrolieres i les gasistes. A més el govern repartirà 400 milions d’ajudes directes al sector tant de mercaderies com de viatgers.

S’ha compromès a enviar a la CNTC abans del 31 de juliol un esborrany de projecte de llei per aplicar al sector del transport els principis de la llei de la cadena alimentària per evitar els abusos en la subcontractació i l’abonament de serveis a un preu inferior als costos. Aquest últim punt és una de les principals reivindicacions del sector. De totes maneres, cal recordar que el model en què s’inspirarà la llei de la cadena agroalimentària, fins ara ha tingut una molt baixa incidència per aconseguir que els agricultors percebin uns preus que realment compensin els costos de producció i permetin un mínim marge empresarial.

Pedro Sánchez, desaparegut durant tota aquesta setmana d’aquest i altres conflictes, ja ha fet un tuït a les 8 del matí del dia d’avui penjant-se la medalla: “desde el gobierno trabajamos sin descanso tanto en Espanya como en la Unión Europea para mitigar los efectos de la guerra. Seguimos”.

Els transportistes de la plataforma han considerat que l’acord es tradueix en engrunes i propines i han avisat que l’aturada continuarà fins que la mateixa ministra de Transport, Raquel Sánchez, els rebi. Cal recordar que aquesta ministra, ha acusat l’associació de la plataforma de ser d’extrema dreta. De totes maneres, sembla que la seva actitud ha canviat i que a última hora ha manifestat que està disposada a rebre’ls. En tot cas, el que és evident és que la incertesa plana sobre els resultats de l’acord, malgrat que aquest, evidentment, significa un avanç en la solució de la crisi i aquesta circumstància accentua l’interrogant de per què el govern ha trigat tant a abordar aquesta matèria, permetent que es deteriorés en una mesura tan extraordinària, com la que ha succeït, la situació econòmica.

Cal dir a més que en contra del que refereix Sánchez, que assigna tots els problemes que pateix Espanya a la guerra, en el cas concret del transport el conflicte que ara ha esclatat en realitat va néixer a finals del 2021, quan ja hi havia una possibilitat real de vaga i es va arribar a un acord de millores, en concret, vint, però que en el seu contingut no van satisfer a molts transportistes. Aquesta situació mal resolta està en el fonament i ha esclatat ara amb l’escalada sense precedents de preus dels carburants.

Un segon factor que s’ha afegit a la crisi és que el CNTC està dominat per les grans patronals, en concret la Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM) té el 54% de la representació. Fenadismer el 26%, i amb menys del 10% Fetransa, Feintra i Astic. La Plataforma per a la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera, que malgrat el seu nom és una associació, no té cap representació i, per tant, la ministra no els ha considerat interlocutors vàlids i a més els ha desqualificat davant els mitjans de comunicació.

No és normal que el govern es negui a dialogar amb representants dels treballadors, que són els que realment estan en vaga i es limiti a fer-ho amb els empresaris que no estaven en aquesta línia. Si bé aquest fet ha anat canviat al llarg dels dies, agreujant la situació perquè Fenadismer, Fetransa i Feintra van acabar assumint la posició dels vaguistes en bona part. Per tant, de l’ordre del 45% de la representació a la CNTC al final també estava amb una actitud favorable a la paràlisi del transport, fet que si s’uneix a l’elevat nombre de treballadors autònoms, que són la punta de llança de la vaga,  explica perquè al final el col•lapse ha tingut unes proporcions tan grans.

Una de les reivindicacions centrals de la plataforma, que no queda clarament recollida en els acords, és garantir que no hi hagi contractacions per sota el preu de cost. Els transportistes fonamenten l’aplicació d’aquesta mesura en la informació que de manera regular el ministeri de transports aporta amb la publicació sobre l’Observatori de Costos. Per tant, més que de problemes legals en el sentit de crear nova normativa, la qüestió rau en fer complir la normativa existent. També és una reivindicació dels conductors que es reforci la vigilància de les àrees de descans i dels polígons industrials per garantir la seguretat dels conductors i la custòdia de vehicles i mercaderies.

Caldrà veure en el conjunt de les mesures adoptades i de la seva efectivitat, el resultat final de l’acord. Cal advertir que els recursos econòmics que s’apliquen tenen com a termini el 30 de juny en funció de com evolucioni la situació, si bé són prorrogables.

Cal que el plenari de l'Ajuntament de Barcelona emeti un vot de censura a Ada Colau per la sentència del TSJC que deixa sense efecte les zones de baixes emissions (ZBE) a Barcelona?

Mira els resultats

Loading ... Loading ...

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

No s'ha trobat cap resultat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.